CLAAS schvaľuje hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej

Spoločnosť Claas prednedávnom oznámila, že od 1. októbra 2023 budú všetky poľnohospodárske stroje značky, ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu, schválené na prevádzku s hydrogenačne rafinovanými rastlinnými olejmi (HVO). Okrem toho budú stroje plnené trvalo udržateľným biopalivom ešte predtým, ako opustia brány závodu v Harsewinkel a Le Mans.

Ochrana ovzdušia a znižovanie emisií CO2 škodlivých pre životné prostredie zohrávajú v poľnohospodárstve čoraz dôležitejšiu úlohu. Spoločnosť CLAAS si je toho vedomá a tak ako aj ostatní výrobcovia pozorne skúma množstvo rôznych technológií udržateľného pohonu. Schválenie hydrogenačne rafinovaných rastlinných olejov (HVO) pre všetky poľnohospodárske stroje, ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu (Stage V), predstavuje významný krok týmto smerom. Znamená to, že stroje budú môcť v budúcnosti jazdiť na toto udržateľné kvapalné biopalivo. „V dohľadnej budúcnosti neexistujú žiadne skutočné alternatívy k spaľovaciemu motoru, ktoré by boli vhodné pre výkonné poľnohospodárske stroje. Preto potrebujeme riešenia, ktoré znížia emisie fosílnych palív spojené s týmto typom pohonu, ale zároveň nebudú mať výrazný negatívny vplyv na výrobné náklady, spotrebu, hmotnosť a životnosť. Hydrogenačne rafinované rastlinné oleje sú ideálnou voľbou, pretože už existujú a ich pozitívny vplyv na životné prostredie je okamžite zrejmý,“ konštatuje Dr. Martin von Hoyningen-Huene, výkonný viceprezident BU Tractor.

Udržateľný argument v prospech spaľovacieho motora

V poľnohospodárstve je hlavným zdrojom energie pre mobilné poľnohospodárske stroje práve motorová nafta. Klimatické ciele si zároveň vyžadujú, aby sme našli alternatívy k fosílnym palivám. Postupná defosilizácia poľnohospodárskych výrobných procesov a poľnohospodárskych strojov je potrebná vo viacerých ohľadoch, čo bude určovať vývoj budúcich systémov pohonu. V praxi to však bude možné len s podporou vhodných podporných politík.

Hoci batériový pohon ponúka výhody pri nízkych výkonoch motora, táto technológia dosahuje svoje limity pri zvyšujúcich sa požiadavkách na výkon a energiu. Silážna rezačka JAGUAR s batériovým pohonom by musela mať minimálne dvojnásobnú veľkosť a hmotnosť oproti súčasnému modelu so spaľovacím motorom a kvapalným palivom, aby dosiahla porovnateľný výkon a dojazd. Plynné palivá, ako napríklad metán alebo vodík, majú tiež značné nevýhody, pokiaľ ide o ich energetickú hustotu, a tým aj požiadavky na skladovanie energie. „Spoločnosť CLAAS už nejaký čas uplatňuje otvorený prístup k technológiám s odôvodnením, že komplexná defosilizácia poľnohospodárskeho sektora si vyžaduje preskúmanie dostupnosti a nákladovej efektívnosti širokej škály riešení," vysvetľuje Patrick Ahlbrand, produktový stratég spoločnosti CLAAS a dodáva. Zároveň dodáva, že v budúcnosti budú batériové pohony ponúkať vhodnú alternatívu pre komunálne práce, ľahké poľné práce a aplikácie na hospodárskom dvore a v jeho okolí. Pre žatevné stroje a veľké traktory s výkonom nad 150 k však podľa zástupcu spoločnosti z dlhodobého hľadiska neexistuje žiadna reálna alternatíva k trvalo udržateľným kvapalným palivám.

Prvé plnenie v továrni má usporiť 2 500 ton CO2 ročneOd 1. októbra 2023 budú traktory a žacie stroje CLAAS z Harsewinkelu a Le Mans, ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu Stage V, schválené na používanie s HVO.  Okrem toho budú všetky stroje pred opustením závodu naplnené týmto palivom, ktoré je až z 90 % klimaticky neutrálne. Týmto opatrením sa ročne ušetrí 2 500 ton CO2, čo obom továrňam umožní aktívne prispieť k boju proti klimatickým zmenám už teraz.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down