Beseda ministra pôdohospodárstva a zástupcu obchodných organizácií v nedeľných (11. mája 2014) televíznych dialógoch bola zaujímavá, pričom divákovi zrejme často unikalo, kto vlastne stojí na strane spotrebiteľa.
Pán minister Ľ. Jahnátek kritizoval postup jedného obchodného reťazca, ktorý použil sankcie v prípade tých domácich dodávateľov, ktorí na výrobkoch nevyznačili dátum výroby potravín. Hneď na začiatku uvediem, že je nielen v záujme spotrebiteľa, ale zrejme aj v záujme obchodníka, aby výrobok obsahoval takýto údaj. Poučme sa zo storočnej praxe pri označovaní liekov. Tam sa podľa liekopisu požadovalo, aby nielen hromadné balenie, ale aj každý exemplár obsahoval na obale označenie tzv. šarže, v ktorom bol okrem iného zašifrovaný aj údaj o dátume výroby, a druhý dátum určoval dátum spotreby, použiteľnosti, respektíve exspirácie.
Takáto prax by bola užitočná aj v prípade potravín. Zoberme si napríklad mrazené výrobky. Konzumenta by malo zaujímať, či mrazený krém alebo ryba bola vyrobená napríklad pred rokom, alebo je zmrazená už tri roky. Toto dátum spotreby neprezradí, a každému je jasné, že čím dlhšia je doba skladovania, tým väčšie je riziko kontaminácie alebo iného znehodnotenia, ohrozujúceho zdravie konzumenta. Aj obchod môže smelšie objednávať tovar, ak pozná jeho „históriu“.
(Viac sa dočítate v Roľníckych novinách)