Zahraničný obchod bude aj tento rok pilierom rastu slovenskej ekonomiky. Celkovo za prvý polrok tohto roka vývoz rástol oproti rovnakému obdobiu vlani slušným tempom, a to o 3,2 percenta.
„Pri stagnujúcich či klesajúcich dovozoch našich hlavných obchodných partnerov - Nemecka, ČR, Poľska a Rakúska - to znamená, že naši vývozcovia sú konkurencieschopní na týchto náročných trhoch a dokážu sa na nich presadiť a zvýšiť svoj trhový podiel,“ konštatuje Martin Barto, hlavný stratég Sberbank Slovensko.
Napríklad nemecký dovoz sa v prvých piatich mesiacoch tohto roku znížil o 2,6%, no vývoz SR do Nemecka v tomto období stúpol o 0,7%. Podobne slovenské podniky dokázali zvýšiť svoj podiel na českom, poľskom i rakúskom dovoze. I naďalej rýchlo rástol aj vývoz do Ruskej federácie, a to o 12%.
Na druhej strane, slovenský dovoz stagnoval, predovšetkým ako výsledok poklesu domácej spotreby, najmä domácností. Ešte nikdy nemalo Slovensko na konci 1. polroku taký vysoký obchodný prebytok – oproti minulému roku stúpol o viac než polovicu.
Znamená to, podľa slov M. Barta, že slovenské podniky sa aj v období krízy dokážu prispôsobiť a presadiť v tvrdej globálnej konkurencii napriek tomu, že nemáme vlastnú menu. Ukazuje sa, že prijatie eura nijako nepoškodilo slovenských vývozcov, naopak, dalo im ďalší impulz na zvyšovanie vlastnej schopnosti konkurovať. (tasr)