Slovenskí chovatelia a spracovatelia hydiny si v plnej miere uvedomujú svoju zodpovednosť za pokrývanie potrieb domáceho trhu čerstvou a kvalitnou hydinou a konzumnými slepačími vajcami. Informoval o tom Ľubomír Urban, tlačový tajomník ÚHS.
BRATISLAVA. Ako ďalej odznelo na valnom zhromaždení (VZ) Únie hydinárov Slovenska, dostávajú sa pri tom do priamej konfrontácie s dovozmi lacnej a v nejednom prípade aférami poznačenej hydiny či vajec do nadnárodných supermarketov a stravovacích zariadení.
Upozornil, že hoci domáci hydinári svojimi kapacitami sú schopní zabezpečiť 66-percentnú sebestačnosť, v predajnej sieti je podiel domácej hydiny iba niečo nad 50 %, a to je v rámci EÚ aj v porovnaní s okolitými krajinami žalostne málo. "A aj to málo sa až trojštvrtinovou väčšinou predáva v rôznych letákových akciách, ktorými supermarkety zrážajú producentov na kolená, keďže takéto ceny ani len nepokrývajú ich výrobné náklady. Ceny za kura chladené poklesli v rámci akcií až na úroveň 1,27 až 1,44 eura / kilogram (kg), pritom výrobné náklady sa pohybujú nad úrovňou 1,50 eura/kg," spresnil.
"Pri porovnaní rokov 2013 a 2018 zistíme, že pokles priemernej realizačnej ceny pri chladenom kurčati bol až o 41,2 %, z 2,09 eura/kg na 1,48 eura/kg. A to aj napriek tomu, že vstupné náklady hydinárom neustále narastajú. Drahšie sú kŕmne zmesi, cena práce zamestnancov s rôznymi príplatkami za prácu cez sviatky a v noci, viac platia za elektrickú energiu a plyn," poznamenal.
Upozornil zároveň, že podobná situácia je aj s vajcami, pri ktorých sa sebestačnosť pohybuje na úrovni 90 %, avšak viac ako 20 % musia veľkoproducenti vyvážať, keďže domáci trh je obsadený vajcami, ktoré "precestovali" stovky kilometrov a často sú tesne pred dátumom spotreby.
Účastníci valného zhromaždenia ÚHS podľa Urbana poukázali na to, že hoci cenou nedokážu konkurovať dovozom zo zahraničia, pretože tam existujú systémy najrôznejších národných finančných injekcií do hydinárstva, musia zahraničnú konkurenciu pretlačiť kvalitou svojej produkcie a očakávať, že aj v SR sa nájdu zdroje na podporu odvetvia.
Samotní hydinári si podľa neho kladú za úlohu naďalej ponúkať spotrebiteľom kvalitné, čerstvé a zdravotne bezchybné potraviny, obohacovať ponuku vo väčšej miere popri klasických brojleroch rozširovaním welfare chovov s dlhšou dobou výkrmu kurčiat a v prípade konzumných vajec popri klietkach viac preferovať podstielkový, prípadne voliérový chov nosníc. Spoliehajú sa takisto na pomaly sa prebúdzajúci spotrebiteľský patriotizmus, bežný v iných krajinách.
/tasr/