Regionálni producenti sa môžu uchádzať o označenie svojich produktov, podujatí alebo služieb regionálnou značkou Horný Šariš, ktorá je prvou na východnom Slovensku. Jej logo na sociálnej sieti predstavili v pondelok jej tvorcovia. TASR o tom informovala PR manažérka Národnej siete Miestnych akčných skupín (NS MAS) Veronika Fitzeková.
PREŠOV. Nová regionálna značka doplní existujúcu sieť, ktorú momentálne predstavuje 12 ďalších s jednotným logotypom s folklórnym motívom. Podľa podpredsedu NS MAS Petra Nemčeka sú na území Slovenska rozložené veľmi nerovnomerne. "Až polovica je v Banskobystrickom a ďalšie štyri v Nitrianskom kraji," povedal.
Okrem predstavenia loga bola v pondelok zároveň vyhlásená aj prvá výzva pre regionálnych producentov. "Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá. Je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu," konkretizovala Lenka Smetanková z MAS Sekčov – Topľa.
Lokálni producenti majú na prihlásenie svojich produktov čas do konca mája. Výrobky, ktoré splnia požadované kritériá a získajú certifikát, budú môcť byť označené jednotnou grafickou značkou. Organizátori zdôrazňujú, že historický región má množstvo kvalitných lokálnych produktov, ako medovicový med z Čergovského pohoria, drevené šindle, dymom "osmahnuté" sušené ovocie a hlinená keramika, či tradičné Horno-šarišské slávnosti v Raslaviciach.
Koordinátorom prípravy značky je miestna akčná skupina Sekčov – Topľa a spolupracujú aj ďalšie subjekty z územia Horného Šariša.
Záujem o regionálne značky na Slovensku podľa Fitzekovej pribúda, a preto NS MAS podporuje vytváranie nových a tiež oživenie nefunkčných. Okrem novej značky Horný Šariš je tesne pred spustením aj značka Piešťansko a uvažuje sa tiež o oživení značky Malé Karpaty. NS MAS ich chce podporovať systematicky.
/tasr/