04.07.2023 | 01:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

MAN Engines schvaľuje motory pre použitie s HVO

Kompletné off-road portfólio motorov od spoločnosti MAN, zahŕňajúce motory pre poľnohospodárske, stavebné a železničné aplikácie podľa súčasných a predchádzajúcich emisných noriem získali schválenie na prevádzku s regeneratívnou naftou – známou aj ako hydrogenovaný rastlinný olej (HVO). Podľa spoločnosti MAN navyše nie sú potrebné žiadne úpravy motorov, čo napomôže k zvýšeniu využívania alternatívnych palív. Schválenie má navyše výrazne znížiť emisie v porovnaní s použitím s fosílnymi palivami.

Podľa spoločnosti MAN Engines môžu byť všetky off-roadové motory zo súčasného produktového portfólia prevádzkované s regeneratívnou naftou – známou aj ako HVO (hydrogenovaný rastlinný olej) – v súlade s normou EN15940 v Európe alebo americkou špecifikáciou ASTM D975. Schválenie sa vzťahuje na všetky off-roadové motory pre aktuálne emisné normy EU Stage V, EPA Tier 4 a nižšie. Spoločnosť zároveň vo svojej tlačovej správe uvádza, že lodné motory na regeneračnú naftu už schválené boli. Zákazníci ním môžu nahradiť konvenčnú naftu, alebo ju dokonca s olejom zmiešať a použiť motory MAN s takzvanou zelenou alebo obnoviteľnou naftou. Získava sa na základe odpadu a zvyškov živočíšneho a rastlinného pôvodu, materiálov celulózovej biomasy, ako sú okrem iného zvyšky plodín. Toto riešenie má byť ekologickejšie a za určitých podmienok, ak si HVO dokážete vyrobiť sami, aj ekonomickejšie.

„Udržateľnosť je pre nás v MAN Engines veľmi dôležitá. Preto sme takmer celé naše portfólio motorov schválili na používanie regeneratívnej nafty," hovorí Mikael Lindner, vedúci spoločnosti MAN Engines. Spaľovaním regeneračnej nafty motory vypúšťajú až o 30 % menej pevných častíc a až o približne 10 % menej oxidov dusíka (NOx). „Regeneratívna nafta zaisťuje predovšetkým čisté spaľovanie s až o 90 % nižšími emisiami skleníkových plynov vo výfukových plynoch v porovnaní s konvenčnou naftou,“ hovorí Lindner. Pre Wernera Küblera, vedúceho inžinierstva v MAN Engines, existujú aj ďalšie jasné výhody: „Neexistujú žiadne výkonové straty alebo nevýhody s ohľadom na servisné a údržbové intervaly našich motorov MAN a AGN tiež funguje bez problémov.“

Navyše, vzhľadom na podobné chemické zloženie ako fosílna nafta, si používanie HVO nevyžaduje žiadne úpravy existujúcich strojov alebo infraštruktúry čerpacích staníc. Ten je možné tankovať čistý, teda 100% ako HVO100, alebo s prímesou – v akomkoľvek zmiešavacom pomere – klasickej motorovej nafty. Koncom februára 2023 sa nemecká vláda rozhodla zaradiť DIN EN 15940 do „10. vyhlášky o vykonávaní spolkového zákona o kontrole imisí“ (BImSchV). To znamená, že tieto syntetické palivá sa môžu predávať v čistej forme na verejných čerpacích staniciach. Okrem použitia regeneratívneho paliva/HVO sú spomínané terénne motory MAN schválené aj na palivo R33, ktoré obsahuje 33 percent regeneračných zložiek. Z nich, 26 percent tvorí hydrogenovaný rastlinný olej (HVO) a sedem percent metylester repkového oleja. Zvyšných 67 percent tvorí vysokokvalitná motorová nafta v súlade s normou DIN EN590.

Súčasný a bývalý rad off-roadových motorov MAN D2862, D2842, D2868, D4276, D3876, D2676, D2876, D2866, D1556 LE, D0836 a D0834 boli špeciálne schválené na použitie s regeneračnou naftou. To zahŕňa kompletný výkonový rad terénnych motorov MAN od 160 do 1 110 k (118 až 816 kW). Tie sú prevádzkované v súlade s emisnými smernicami Agentúry pre ochranu životného prostredia USA (US EPA – US Environmental Protection Agency) alebo Európskej únie (EÚ).

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down