V meste Moldava nad Bodvou a obci Buzica v okrese Košice-okolie vzniknú nové trhoviská, kde si bude možné kúpiť lokálne poľnohospodárske produkty. Ide o súčasť cezhraničného akčného plánu na rozvoj zamestnanosti a lokálnej produkcie. Košický samosprávny kraj (KSK) a maďarská Boršodsko-abovsko-zemplínska župa naň ako členovia Európskeho zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) Via Carpatia získali s podporou eurofondov 4,4 milióna eur.
KOŠICE. Ako v utorok informoval Úrad KSK, zo získaných finančných prostriedkov bude podporených sedem projektov na oboch stranách hranice. Odštartovať by mali v auguste a potrvajú tri roky. Akčný plán je financovaný v rámci programu Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko a týka sa mikroregiónu "Krásny Cserehát".
"Košický samosprávny kraj v tomto roku rozbieha viacero projektov, ktoré majú podporiť lokálnych podnikateľov pôsobiacich v poľnohospodárskom sektore. Po agrokruhoch na našej strednej škole a memorande s Iniciatívou poľnohospodárov je toto ďalší krok smerom k podpore lokálnej produkcie v poľnohospodárstve. Sme radi, že vďaka získaným finančným prostriedkom sa nám podarí v pohraničí s Maďarskom vytvoriť 11 nových pracovných miest, čím sa zníži nezamestnanosť a zvýši sa lokálny predaj," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka. Ďalšie pracovné miesta by mali vďaka projektom vzniknúť nepriamo. Pôjde napríklad o lektorov vo vzdelávacích centrách či o pracovné miesta súvisiace s prevádzkou nových trhovísk.
Do projektov sa zapojí 15 partnerov – malí a strední podnikatelia, obce a mestá, stredné školy a neziskové organizácie. V regióne medzi mestami Košice a Miškovec vznikne päť nových zariadení na spracovanie poľnohospodárskych výrobkov. V Moldave nad Bodvou, Buzici, v maďarskom meste Encs a obciach Gagyvendégi a Hidasnémeti pribudnú trhoviská s lokálnymi produktmi. Z finančného príspevku cezhraničného programu sa zriadi aj vzdelávacie centrum pri Strednej odbornej škole (SOŠ) Moldava nad Bodvou a rozvojové centrum v maďarskom Encsi.
V rámci projektu sú naplánované ďalšie doplňujúce aktivity určené na podporu vzdelávania, zamestnanosti a lokálneho predaja. Ide napríklad o vytvorenie vlastnej regionálnej značky, organizácie agro podujatí a regionálnej Expo výstavy. "Od regionálnej značky si Košický samosprávny kraj sľubuje rozvojový impulz pre všetkých lokálnych producentov z nášho kraja, keďže zákazníci si budú môcť byť istí, že produkt pochádza naozaj od miestnych farmárov z regiónu," dodal Trnka.
/tasr/