Obraz Žitného Ostrova, z ktorého kedysi prúdili kamióny plné čerstvej zeleniny do všetkých kútov krajiny, istý čas existuje už len v dávnych spomienkach ľudí. Pamätám sa na búrlivú debatu na nitrianskom Agroinštitúte, kde som ako mladý 25-ročný chlapec naivne vyzradil svoj sen o rozbehnutí pestovania paradajok a o oživení žitnoostrovského regiónu. Každý skúsený farmár len krútil hlavou, že snáď to nemyslím vážne, nie náhodou bolo celé toto odvetvie zruinované. Táto spomienka je spred 15 rokov, ale odvtedy sa toho veľa zmenilo. K lepšiemu!
Skleníkový ošiaľ
Na Slovensku sa pred 15 rokmi začali budovať prvé moderné skleníky a fóliovníky. Najprv hlavne na Žitnom Ostrove, kde okrem geotermálnych prameňov je zaručených aj 2000 hodín slnečného svitu za rok. Tento investičný ošiaľ sa rýchlo šíril aj do ostatných častí krajiny, kde paradajkové skleníky rástli ako huby po daždi. V súčasnosti je na Slovensku už 70 hektárov produkčných moderných zakrytých plôch. Do ich výstavby a súvisiacich pozberových technológií a skladov sa investovalo odhadom 100 mil. eur. Tieto skleníky dnes dávajú prácu viac ako 900 domácim ľuďom. Väčšina skleníkových pestovateľov na rozdiel od ostatného odvetvia sú dobre organizované do odbytových združení, majú vytvorené silné obchodné značky a sú celoročnými stabilnými zamestnávateľmi a dodávateľmi hlavne do obchodných reťazcov. Tešia sa tomu slovenskí zákazníci, obchodné reťazce, ako aj samotní pestovatelia. Navyše kvôli nasýtenosti domáceho trhu pestovatelia paradajok už aj exportujú do okolitých krajín v objeme zhruba 8 000 ton za rok. Situácia sa radikálne zmenila, stali sme sa exportérmi produktu, ktorý pred desiatimi rokmi iba málokto pestoval. Je to ako keby ste presadli z bicykla do auta, ktoré má zrýchlenie z 0 na 100 za 3 sekundy.
Ako je to s konkurenciou?
Tam, kde je veľa hráčov na trhu, časom zosilnie aj konkurencia. Avšak domáci pestovatelia skleníkových paradajok reagovali na zmenu podnikateľského prostredia veľmi zodpovedne. Namiesto toho, aby sa snažili druhého poraziť, všetku svoju energiu nasmerovali do sebazdokonaľovania. Začal sa boj o prvenstvo, ale zbraňami neboli vzájomné intrigy, machinácie a osočovanie, ale honba za najlepšou kvalitou, čerstvosťou, efektivitou pestovania. Cieľ bol pre každého jasný: mať najchutnejšiu odrodu, čerstvosť, najlepšiu prezentáciu značky, najkrajšie logo, najatraktívnejší obal, najefektívnejšiu výrobu a logistiku. Výsledkom nekompromisného zanietenia pre kvalitu je to, že zákazník dnes už má možnosť si vyberať z desiatky druhov na Slovensku vypestovaných paradajok.
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.