Na východe Slovenska je podiel miestnych predajcov a výrobcov na vianočných trhoch najvyšší. Rožňava, Spišská Nová Ves a Trebišov zároveň ako jediné vianočnými trhmi pomáhajú regionálnej ekonomike. Predajcov na vianočných trhoch zmonitorovalo občianske združenie Silné regióny, aby zistilo, ako sú na trhoch zastúpení miestni výrobcovia a ako vianočné trhy podporujú miestnu ekonomiku.
Na západe Slovenska je podľa prieskumu oveľa menšie zastúpenie miestnych predajcov a výrobcov a kladie sa tu väčší dôraz na vianočný charakter ponúkaného tovaru. V Bratislave zo 125 stánkov na Hlavnom námestí, Františkánskom námestí a v Starej radnici ponúka tradičné výrobky 70 zo 125 stánkov. Zo samotného bratislavského regiónu je ich však len 23.
Nitrianske vianočné mestečko tvorí len 30 stánkov, pričom tradičné výrobky ponúka 17 z nich a miestnych výrobcov je len šesť. Horšie je na tom Trnava, kde je 80 stánkov, tradičné produkty predáva z celkového počtu len 16 a z regiónu pochádzajú len štyria predajcovia.
Oproti tomu na východe Slovenska je podiel miestnych predajcov na mestských vianočných trhoch najvyšší. Jasne viditeľná je ich dominancia predovšetkým v okresných mestách. Najlepšie z hodnotenia vyšli mestá Rožňava, Spišská Nová Ves a Trebišov. "O týchto mestách – Rožňava, Spišská Nová Ves a Trebišov, môžeme ako o jediných povedať, že vianočné trhy počas svojho trvania vytvárajú plnohodnotnú alternatívu kamenných obchodov a pomáhajú regionálnej ekonomike," priblížil predseda občianskeho združenia Silné regióny Daniel Balko.
Dodal, že podpore predaja domácich výrobkov nepomáha ani fakt, že niektoré mestá sa pozerajú na vianočné trhy len ako na nástroj zvyšovania vlastných rozpočtov. "Zavádzanie aukcií pre prideľovanie stánkov záujemcom je transparentné a ekonomicky výhodné, nahráva však veľkopredajcom, nie malým domácim výrobcom a remeselníkom," poznamenal s tým, že dobrým krokom je organizovanie vianočných trhov občianskym iniciatívami či obchodnými centrami.
"Prieskum sme realizovali v štrnástich mestách, v ktorých vianočné trhy trvajú viac ako jeden víkend. Medzi nimi boli krajské, ale aj menšie okresné mestá. V zisťovaných lokalitách sme narátali vyše 900 predajných stánkov, pričom výrobky, ktoré spĺňali kritériá tradičného výrobku, ponúkalo do 500 výrobcov a predajcov," vysvetlil Balko s tým, že prieskum odhalil veľké regionálne rozdiely v charaktere ponúkaného tovaru aj v miere zastúpenia miestnych výrobcov.
(tasr)