29.04.2015 | 10:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nie je pšenica ako pšenica

V polovici apríla sa v Kursalone v Piešťanoch v rámci Vedeckej kaviarne s podtitulom „Veda v Centre“ uskutočnilo už tradične ďalšie zaujímavé podujatie tentoraz na tému: „Nie je pšenica ako pšenica“. Pozvanie prijal a hosťom bol Ing. Ľubomír Rückschloss, ktorý je dlhoročným šľachtiteľom pšenice, odborníkom na vedecké šľachtiteľské programy pšenice a pracovníkom s mnohoročnými skúsenosťami vedenia Výskumno-šľachtiteľskej stanice Vígľaš-Pstruša, ktorá má jedinečné úspechy v šľachtení ovsa a pšenice.

Význam pšenice

Pšenica je jednou z najrozšírenejších plodín na Slovensku i vo svete. Chlieb a produkty z pšenice donedávna pokrývali 35 % energetickej spotreby populácie, 56 % spotreby sacharidov, 35 % spotreby bielkovín a 10 % spotreby tukov. Ešte v roku 1990 spotreboval občan Slovenska ročne približne 116 kg obilnín vo forme múky. V roku 2014 to už bolo o 30 % menej. Dôvodom je dnešný moderný trend racionálnej výživy, ktorý hlása odopierať si chlieb, lebo sa od neho priberá, ako aj množstvo iných negatívnych poloprávd. Dnešná pšenica neobsahuje iba škrob, ale aj potravinovú vlákninu a jej zložky, ako rezistentný škrob, alebo beta-glukány, ktoré nás chránia pred civilizačnými ochoreniami. V zrne sa nachádzajú aj prírodné farbivá, vitamíny a minerálne látky. V šľachtení pšenice sú stanovené ciele dosiahnuť vysoký obsah biologicky-aktívnych látok so zdraviu-prospešným účinkom na ľudský organizmus, aby bolo jej pestovanie pre pestovateľa výnosné, bez zbytočných vstupov formou hnojív a postrekov. „Šľachtiteľ pšenice pracuje s genómom asi 5-krát väčším ako je genóm človeka a 40-krát väčším ako genóm ryže. Pri kombinácii iba 6 génov musí rozsah populácie, s ktorou pracuje predstavovať desaťtisíce jedincov, ktoré musíme spoznať a z nich nežiadúce vylúčiť alebo pozitívne vybrať. Každý rok tak šľachtiteľ musí vyhodnotiť množstvo materiálu na základe poznania a syntézy početných vedných disciplín,“ uviedol na úvod Ing. Ľ. Rückschloss.

Ohľad na požiadavky spotrebiteľov a spracovateľov

Vyšľachtenie novej odrody trvá 11 a viac rokov a tak každý šľachtiteľ musí byť aj vizionár a predstaviť si, aké budú požiadavky kladené na novú odrodu o uvedený čas. V budúcnosti musia niesť odrody určitú pridanú hodnotu požadovanú trhom, či už spotrebiteľom alebo spracovateľom. Spotrebitelia požadujú stabilnú kvalitu výrobkov, prijateľnú cenu a výrobky s pozitívnym vplyvom na zdravie, zaujímavou chuťou a vzhľadom. Požiadavky spracovateľov sú určované kvalitou daného druhu výrobku, jeho stabilitou a kŕmnou kvalitou. Každý spracovateľ chce, aby ten jeho výrobok bol štandardný, nemenil svoje vlastnosti. „V súčasnosti sa v šľachtení zameriavame na potravinovú kvalitu,“ uviedol Ing. Ľ. Rückschloss.

Viac sa dočítate v roľníckych novinách v č. 19.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down