Potraviny, ktoré obchodné reťazce predávajú Slovákom, sú menej kvalitné než tie v Rakúsku. Potvrdil to prieskum denníka Hospodárske noviny (HN), ktorý sa opieral o nákupy lacných produktov v bratislavskej i rakúskej Bille a Lidli.
„Zistili sme, že väčšina výrobkov spoza hraníc má kvalitnejšie zloženie. Napríklad pri mäsových výrobkoch sú rozdiely zarážajúce. A to najmä v Bille," konštatujú HN.
Reťazce slová o slovenskom "druhoradom trhu" odmietajú, spotrebitelia i minister pôdohospodárstva však bijú na poplach. „Pomôže najmä verejný tlak ľudí,“ tvrdí minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Zsolt Simon.
Napríklad rakúska šunka stojí toľko, čo slovenská, avšak obsahuje 91 % mäsa. Slovenská verzia má len 70 % mäsového podielu a o polovicu menej výživovo hodnotných bielkovín. Rozdiel v tomto prípade bol však len jeden cent.
Rozdiely sú aj v ďalších výrobkoch. Keksy Clever z Rakúska majú viac náplne a niekoľkonásobne viac kakaa. Obalom sa pritom takmer nelíšia od slovenských a dokonca sú o čosi lacnejšie.
Sklamaním zo siete Lidl bol lacný kečup. Rakúšania si priplatia v prepočte na kilogram 35 centov, ale dostanú kečup so 70 % paradajok, kým Slováci, hoci formálne pod inou značkou, dostanú len necelých 20 % paradajkového obsahu.
Aby bolo porovnanie výrobkov relevantné, HN sa rozhodli "posvietiť si" na najlacnejšie produkty vlastných značiek Billy a Lidla, teda dvoch sietí, ktoré pôsobia v Rakúsku aj v SR. Z 12 sledovaných produktov mala väčšina lepšie zloženie v Rakúsku. Len 4 boli identické.
O tom, že do východoeurópskych košíkov putujú druhoradé tovary, sa šepká už dlho. Pripojil sa aj minister pôdohospodárstva Zs. Simon.
„V žiadnom prípade nepovažujeme slovenský trh za druhoradý," presviedča hovorkyňa Lidla Lucie Borovičková. „Ponuka tovaru je v jednotlivých krajinách prispôsobená charakteru dopytu a kúpnej sile obyvateľstva," pridáva sa Jíří Králíček z vedenia slovenskej Billy. Argumentuje aj tým, že privátne značky sú "z povahy svojho poslania lacnejšie".
Minister vidí za súčasným stavom privysoké marže reťazcov na Slovensku. Sľubuje "vyvíjanie tlaku na reťazce" a nové opatrenia, napríklad ohlasovaciu povinnosť pri dovoze potravín.
Zväz obchodu a cestovného ruchu(ZOCR) SR je znepokojený pokračujúcou kampaňou niektorých združení, ale hlavne Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR proti sektoru obchodu.
„Zväz obchodu a cestovného ruchu SR chce uistiť slovenských spotrebiteľov aj širokú verejnosť, že všetkým obchodníkom záleží na tom, aby sa v našich obchodoch predávali potraviny zdravotne bezpečné, vyhovujúce všetkým požadovaným kritériám, v sortimente a cenových reláciách podľa požiadaviek a možností zákazníkov," uviedol zväz v reakcii na vyjadrenia MPRV SR.
Rezort pôdohospodárstva informoval, že je rozhorčený z postupov niektorých obchodných reťazcov, ktoré robia zo slovenských spotrebiteľov druhoradých európskych občanov. „Za absolútne neprijateľné považujeme aktuálne zistenia, podľa ktorých sa v našich obchodoch za tú istú či dokonca vyššiu cenu v porovnaní s inými krajinami EÚ predávajú potraviny nižšej kvalitatívnej úrovne," informoval agrorezort.
Takáto obchodná politika nie je podľa MPRV SR na Slovensku akceptovateľná, preto sa minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Zsolt Simon rozhodol v priebehu budúcich dní iniciovať stretnutie s vedúcimi predstaviteľmi zahraničných obchodných reťazcov na Slovensku za účelom riešenia situácie.
Situácia v ponuke tovarov v SR je podľa ZOCR SR na štandardnej úrovni EÚ. Obchodné systémy na Slovensku s výnimkou produktov vlastnej značky potraviny nevyrábajú. „Preto by sa mal minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pán Zsolt Simon, ak má výhrady ku kvalite potravín, obrátiť na výrobcov a prestať s agresívnou útočnou kampaňou proti sektoru obchodu."
Sú to práve veľké obchodné systémy, ktoré ponúkajú slovenským zákazníkom najširšiu ponuku tovarov, a to aj s najvyššou pridanou hodnotou, ktorá sa dnes už stala pre slovenského spotrebiteľa štandardom.
Každá potravina predávaná v SR musí spĺňať prísne kritériá dané príslušnou legislatívou. ZOCR dlhodobo poukazuje na skutočnosť, keď je zdravie obyvateľstva hlavne v pohraničných oblastiach SR ohrozované prostredníctvom pochybného ambulantného predaja potravín zahraničných priekupníkov priamo z áut. „Je poľutovaniahodné, že pán minister Simon tento vážny problém nerieši."
„Vítame snahu o dialóg, s poľutovaním však musíme konštatovať, že napriek početným žiadostiam o stretnutie k aktuálnym témam trhu s potravinami pán minister na tieto žiadosti doteraz buď nereagoval, respektíve ich odmietal pre pracovnú zaneprázdnenosť a obmedzil sa na paušálne všeobecne urážlivé obvinenia prostredníctvom médií," konštatoval zväz obchodu.
ZOCR SR považuje dohadovanie si stretnutia so zástupcami dotknutých subjektov cez médiá za neštandardný postup. Napriek tomu takéto stretnutie víta a verí, že naň bude prizvaný v záujme takého riešenia problémov, ktoré bude vyhovovať obom stranám a bude na úžitok hlavne slovenským spotrebiteľom a občanom.