Maloobchodné spoločnosti Billa, Kaufland, Lidl, Tesco a veľkoobchod Metro iniciovali vznik prvého odvetvového združenia obchodu na Slovensku – Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
BRATISLAVA. Združenie formálne pôsobí v rámci Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK) a otvorené je aj pre ďalších obchodníkov. Výsledkom odborného dialógu, ktorý chce viesť so štátom i verejnosťou, majú byť dobre nastavené a trvalo udržateľné vzťahy obchodu a výroby, vyvážený regulačný rámec a primeraná ochrana spotrebiteľa.
Zástupcovia združenia, ktorí stoja na čele zakladajúcich obchodných sietí, na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave poukázali na prínos moderného obchodu pre slovenskú ekonomiku a rozvoj regiónov. Spoločnosti združené v SAMO na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 449 maloobchodných a šesť veľkoobchodných predajní a zamestnávajú viac ako 23.000 ľudí. "Vytvárame zamestnanosť naprieč celým Slovenskom, vo všetkých regiónoch. Dávame pracovnú príležitosť ľuďom v miestach, kde žijú," upozornil generálny riaditeľ Tesco Stores Martin Dlouhý. Pracovné právo je jednou z oblastí, na ktoré sa chce SAMO zamerať, a to s cieľom zvýšiť flexibilitu na pracovnom trhu.
Členovia združenia od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu doteraz preinvestovali spolu 2,4 miliardy eur. "Na rozdiel od priemyslu alebo iných sektorov, kde je dobrým zvykom požadovať od štátu príspevky na vytváranie pracovných miest, my sme tieto miesta vytvárali z vlastných zdrojov, bez prispenia štátu," zdôraznil šéf Lidl Stanislav Čajka s tým, že firmy mienia vo svojich investíciách pokračovať. "Chceme rozširovať naše predajné siete, modernizovať existujúce siete, rozširovať logistické kapacity. Popritom investujeme aj do infraštruktúry, budujeme kruhové objazdy, vytvárame detské ihriská, modernizujeme mestské parky," dodal.
Obchodníci pripomenuli, že ponúkajú pestrý sortiment produktov rôznej kvality a ceny. Na pultoch ich predajní sa v každom okamihu nachádza spolu približne 230 miliónov kusov výrobkov. "V SAMO sa naďalej budeme zasadzovať za maximálnu zmluvnú voľnosť v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch, pretože len voľná súťaž vedie k zvyšovaniu konkurencieschopnosti medzi dodávateľmi, k vyššej ponuke a pestrosti predávaných výrobkov, ich lepšej kvalite a férovejšej cene," priblížil generálny riaditeľ Billa Dariusz Bator.
Aliancia sa plánuje angažovať aj v prospech pomoci sociálne slabším rodinám a jednotlivcom a pri znižovaní plytvania potravinami. Docieliť to chce spoluprácou s Potravinovou bankou Slovenska a sociálnymi výdajňami zriadenými samosprávami. Projekt už funguje v reťazci Metro a pridať sa majú aj ostatné spoločnosti. "Ide o pomoc charitatívnym spolkom, farnostiam alebo združeniam, ktoré túto pomoc potrebujú," spresnil jeho obchodný riaditeľ Václav Vavrečka. Rokovaniami s ministerstvom financií by chceli dosiahnuť, aby z takéhoto darcovstva nemuseli platiť daň z pridanej hodnoty (DPH).
(tasr)