Zavedením cenovej kalkulačky na vybrané druhy potravín pre niektorých predajcov štát financuje reklamu zahraničných obchodných reťazcov. V kalkulačke absentuje obchodná prirážka, ktorú si reťazce pridávajú k nákupnej cene a predražujú ňou cenu pre spotrebiteľa.
BRATISLAVA. V tlačovej správe to v pondelok uviedol Milan Lapšanský,
predseda Predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC). Dodal, že Ministerstvo financií SR by sa pri riešení predražených maloobchodných cien pre slovenských spotrebiteľov malo zamerať na využívanie zákona o cenách.
„Cenová kalkulačka je čistou reklamnou plochou takmer výhradne pre zahraničné obchodné reťazce, platenou z peňazí daňových poplatníkov. Ministerstvo financií SR nemá byť reklamnou agentúrou. Ak chce spotrebiteľom pomôcť, informáciami má pomáhať zlepšovať rozhodnutia spotrebiteľov, a nie ich lákať výhradne na cenu,“ konštatoval Milan Lapšanský.
Dodal, že z cenovej kalkulačky sa spotrebiteľ nič nedozvie o výške obchodnej prirážky, ktorú obchodné reťazce použili pri tvorbe maloobchodnej ceny.
Podľa jeho slov Slovensko čoraz viac stráca potravinovú sebestačnosť a obyvatelia Slovenska nachádzajú na pultoch obchodov čoraz menej domácich potravín. Ak štát tento negatívny trend nezastaví, onedlho nebudú na pultoch z piatich potravín ani dve slovenské.
Výsledky nedávneho prieskumu Potravinárskej komory Slovenska ukázali, že podiel slovenských potravín na pultoch obchodov klesá už tretí rok po sebe a v súčasnosti sa blíži k hranici 40 percent domácich výrobkov.
Takto nastavený systém cenovej kalkulačky odmietli aj Únia potravinárov Slovenska a Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora. Spotrebitelia na Slovensku minú na potraviny až 26 percent z ich disponibilných príjmov. Štyri z piatich potravín nakúpia spotrebitelia na Slovensku práve v zahraničných obchodných reťazcoch.
Milan Lapšanský opäť pripomenul, že čo sa týka pekárskych výrobkov, za prvý štvrťrok 2025 stúpli dovozy chleba a pečiva, realizované obchodnými reťazcami, o 7 percent. V roku 2024 zahraničné obchodné reťazce doviezli z Nemecka a z Belgicka na Slovensko až 5 500 kamiónov chleba a pečiva.
Spotrebiteľ na Slovensku v niektorých prípadoch zaplatí reťazcu za základnú potravinu aj osemnásobne vyššiu obchodnú prirážku ako zaplatí spotrebiteľ v západnej Európe.
„Nepovažujeme za normálne to, aby napríklad slovenský pekár predával reťazcu pekársky výrobok za 0,99 eura, ale slovenský spotrebiteľ si ho z pultu kupuje za 4,19 eura. Takto nakupuje potravinu predraženú o 250 percent. V západnej Európe sú pritom štandardné obchodné prirážky reťazcov na úrovni do 40 percent,“ podčiarkol predseda Predstavenstva SZPCC.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)