Potravinárska komora Slovenska oceňuje snahu obchodných reťazcov rozširovať sortiment o lokálnych výrobcov. Uviedla to Jana Venhartová, riaditeľka PKS v reakcii na prieskum, ktorý pre Slovenskú alianciu moderného obchodu (SAMO) vypracovala agentúra GfK.
BRATISLAVA. Podľa prieskumu, ktorý sa uskutočnil v období 9. až 13. februára na vzorke 1000 respondentov starších ako 18 rokov, je pre 47 % slovenských spotrebiteľov pri nákupe potravín, drogérie a kozmetiky najdôležitejšia kvalita, pre 26 % cena a pre 10 % krajina pôvodu. Podľa prieskumu viac ako polovica spotrebiteľov si myslí, že kvalita slovenských potravín sa určite (6 %) alebo skôr (49 %) zlepšuje. Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú potraviny zo Slovenska najmä v kategóriách čerstvých potravín.
Jedinou cestou, ako dostať na pulty obchodov viac slovenských výrobkov, je podľa Venhartovej aktívna spolupráca všetkých zúčastnených strán – obchodných reťazcov, výrobcov, ale aj štátnej správy.
"Musíme spoločne hľadať spôsoby podpory domácej produkcie, zvýšiť podporu v odvetviach, kde nie je dostatok spracovateľských kapacít a v neposlednom rade aj zintenzívniť propagačné aktivity na podporu slovenských potravín. Pevne veríme, že aj obchodné reťazce budú v tejto snahe pokračovať, pretože stále vidíme priestor na zlepšenie," dodala Venhartová.
"Prispôsobujú podmienky spolupráce malým a regionálnym výrobcom, lokálnym farmárom, poskytujú poradenstvo pri výbere správnych obalov produktov, čím im pomáhajú naplniť aj legislatívne požiadavky, zabezpečujú, aby spotrebitelia našli svoje obľúbené produkty od domácich výrobcov na pultoch každý deň a pre tradičné výrobky pochádzajúce zo Slovenska pripravili na svojich regáloch špeciálny priestor, aby ich spotrebiteľ vedel ľahšie nájsť," priblížila na štvrtkovom stretnutí s novinármi predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
V súčasnosti už podľa Fašiangovej nie je výnimkou, že lokálni výrobcovia medu, mliečnych výrobkov, pečiva, parených buchiet či čerstvých štiav, ktorí sú schopní naplniť dopyt len v obmedzenom množstve obchodov, dodávajú svoje produkty len do prevádzok vo svojom najbližšom okolí. Reťazce tak odpovedajú na záujem spotrebiteľov o čerstvé a kvalitné potraviny z domáceho prostredia.
/tasr/