10.09.2024 | 08:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Po bojkote Pepsi a Coca-Coly sa v moslimských štátoch zvyšuje predaj nápojov miestnych značiek

Americké nápojové spoločnosti Coca-Cola a PepsiCo investovali za desiatky rokov do krajín s početnou moslimskou populáciou stovky miliónov dolárov s cieľom vybudovať si dobrú pozíciu na trhu. Teraz však na týchto trhoch rastú hlavne domáce značky.

KÁHIRA. Je za tým najmä bojkot spotrebiteľov, ktorí takto reagujú na útoky Izraela v Pásme Gazy, pričom kľúčovým spojencom Izraela sú práve USA. Informovala o tom agentúra Reuters.

Celkové tržby divízie spoločnosti PepsiCo pokrývajúcej Afriku, Blízky východ a južnú Áziu dosiahli vlani 6 miliárd USD (5,40 miliardy eur). Coca-Cola  zaznamenala tržby divízie pokrývajúcej regióny Európa, Blízky východ a Afrika na úrovni 8 miliárd USD.

Za šesť mesiacov, od 7. októbra 2023, kedy palestínske hnutie Hamas zaútočilo na Izrael po čom nasledovala odveta Izraela v Pásme Gazy, však PepsiCo nezaznamenala v spomenutej divízii takmer žiadny rast predaja. Za rovnaké obdobie 2022/2023 pritom v prvých troch mesiacoch evidovala rast o 8 percent a v druhých troch mesiacoch o 15 percent.

V Egypte sa jej predaj podľa údajov miestnej divízie za šesť mesiacov tohto roka znížil v percentuálnom vyjadrení o dvojciferné hodnoty. Za rovnaké obdobie minulého roka však zaznamenal objem predaja rast na hornej hranici jednocifernej stupnice.

Naopak, export podobného egyptského nápoja V7 sa od začiatku tohto roka takmer strojnásobil, povedal zakladateľ firmy Mohamed Nour, ktorý pôvodne pracoval vo vedení firmy Coca-Cola, avšak v roku 2020,  po 28 rokoch, si založil vlastnú spoločnosť a teraz predáva nápoj V7 v 21 krajinách. Na egyptskom trhu sa predaj V7 medziročne zvýšil o 40 percent.

Aj v Pakistane zaznamenal predaj miestnych nápojov od začiatku vojny v Gaze rast. Nápoje Cola Next a Pakola majú v súčasnosti približne 12-perentný podiel  na pakistanskom trhu s nealkoholickými nápojmi. Pred bojkotom západných značiek to bolo zhruba 2,5 percenta.

Šéf PepsiCo Ramon Laguarta v rozhovore pre Reuters potvrdil, že "niektorí spotrebitelia sa z politických dôvodov rozhodli pre iné alternatívy". Dodal, že bojkot sa týka najmä krajín ako sú Libanon, Egypt a Pakistan. Nepochybuje však o tom, že časom sa situácia upokojí a predaj začne opäť rásť.

(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down