Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR odmietlo obvinenie Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), podľa ktorého je zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami v rozpore s európskym právom. Európske združenie obchodníkov EuroCommerce, ktorého členom je aj SAMO, podalo tento týždeň na Európsku komisiu (EK) sťažnosť na zákon.
BRATISLAVA. "Ministerstvo pôdohospodárstva stojí na strane poľnohospodárov, potravinárov a spotrebiteľov. Žiadny poctivý obchodník nemôže mať problém so zákonom o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami," reagoval na kritiku SAMO hovorca rezortu Michal Feik. Zákon podľa MPRV prináša vyváženejšie a férovejšie zmluvné vzťahy medzi dodávateľmi potravín a obchodnými reťazcami, skracuje lehoty splatnosti faktúr, vytvára možnosť podávania anonymných podnetov, zavádza lepšiu kontrolu a sprísňuje sankcie za porušenie.
SAMO sa nepáči okrem iného ani nepriama novelizácia zákona o potravinách, ktorá zrušila odkladný účinok riadne podaných opravných prostriedkov, a teda aj povinnosť zaplatiť pokutu až na základe právoplatného rozhodnutia. "To znamená, že obchodníci, farmári či výrobcovia potravín musia zaplatiť štátu pokutu, a až potom nasleduje odvolacie konanie, v rámci ktorého sa uloženie pokuty môže ukázať ako nezákonné, neprimerané alebo nedôvodné," upozornila SAMO.
Kritike sa nevyhlo ani usmernenie ministerstva, ktoré spresňuje výklad ustanovenia zákona o nadpolovičnom zastúpení slovenských výrobkov v propagačných letákoch. Podľa obchodníkov usmernenie zavádza viacero pojmov, výklad ktorých bude čisto na ľubovôli kontrolného orgánu. To umožní kontrolórom subjektívne posudzovanie a podľa SAMO tak vystavuje ministerstvu bianko šek na udeľovanie miliónových pokút obchodným reťazcom.
Podľa Feika je však svojvoľné udeľovanie pokút absolútne vylúčené. "V súlade s platnou legislatívou udelená pokuta musí byť účinná, primeraná a odrádzajúca. MPRV SR bude udeľovať pokuty prísne v súlade s týmito princípmi," uviedol hovorca.
Ministerstvo v stanovisku zopakovalo, že dôvodom prijatia novej legislatívy bolo zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, väčšinou na úkor dodávateľa. Prejavovalo sa to najmä formou rôznych peňažných alebo nepeňažných plnení dodávateľa nad rámec dohodnutej kúpnej ceny. Išlo napríklad o rôzne skryté zľavy z kúpnej ceny, vynútené poplatky za marketing, jednostranne nevyvážené zmluvné vzťahy, dlhé splatnosti faktúr alebo platby za zaradenie do registra dodávateľov.
/tasr/