Podporu predaja na Slovensku vyrobeného kvalitného potravinárskeho tovaru presadzuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) v súčinnosti s Úniou potravinárov Slovenska (ÚPS) a s ďalšími partnermi. Na dnešnom rokovaní pracovnej skupiny na monitorovanie možností, ktoré v tomto smere existujú, to povedal podpredseda SPPK pre potravinárstvo a obchod a predseda ÚPS Dušan Janíček.
Podľa neho rastúce pasívne saldo zahraničného obchodu s agropotravinárskymi komoditami a pokles potravinovej sebestačnosti Slovenska by mali zmobilizovať všetky zainteresované strany na zastavenie týchto negatívnych javov. "Očakávame, že stretnutia obchodu, výrobcov a zástupcov ministerstiev hospodárstva, pôdohospodárstva a rozvoja vidieka vyústia do dohody o aktívnom a preukázateľnom monitoringu zastúpenia u nás vyrobených potravín na pultoch obchodov v SR. Práve ich predaj si podľa nás zaslúži zvýšenú podporu, pretože je zdrojom pridanej hodnoty a zamestnanosti v poľnohospodárskej prvovýrobe i potravinárskom priemysle," povedal D. Janíček.
V prvej etape objektívneho monitorovania by na tieto účely mohol poslúžiť čiarový kód EAN 858, ale neskôr by bolo potrebné zájsť ďalej a vykonávať ho na základe presnejšej definície u nás vyrobených kvalitných potravín.
Rokovania by podľa predstáv SPPK a ÚPS mali vyústiť do uzatvorenia memoranda o porozumení medzi zástupcami vlády, obchodných systémov a výrobcov, na základe ktorého by sa ešte v tomto roku mohol zvýšiť podiel potravinárskej produkcie tuzemskej proveniencie zo súčasných zhruba 50 % aspoň o 20 percentuálnych bodov.
Na to by mal poslúžiť nielen samotný monitoring, ale aj vyhodnocovanie jeho výsledkov a cielené kroky zúčastnených strán, zamerané na podporu predaja u nás vyrobených kvalitných potravinárskych produktov. Podľa predstáv potravinárov, združených v SPPK a ÚPS, by do tejto kategórie mal patriť aj záväzok obchodných reťazcov zdržať sa praktík, ktoré vo vzájomných vzťahoch znevýhodňujú domácich malých a stredných výrobcov.
"Sme presvedčení, že miesto v podpore predaja u nás vyrobených produktov má aj Značka kvality SK, ktorá by sa mohla intenzívnejšie propagovať vo verejnosti. Podporujeme tiež opatrenia na zabezpečenie kvality a vystopovateľnosti domácich aj dovážaných potravín. Uvedomujeme si, že bez osvety spotrebiteľov sa len ťažko podarí zvyšovať predaj kvalitnej domácej produkcie, preto sme pripravení podieľať sa v rámci našich možností na zvyšovaní spotrebiteľského patriotizmu občanov SR," zdôraznil D. Janíček.