25.05.2011 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pokles výroby piva sa zastavil

Českí pivovarníci majú po troch rokoch prvýkrát dôvod na akú – takú radosť: zdá sa, že výroba piva v ČR konečne prestala klesať.

Hlavná zásluha na zastavení poklesu výroby piva sa pripisuje obnovenému turistickému ruchu, ktorý sa počas ekonomickej krízy dostal do útlmu, a v súčasnosti opäť začína naberať na obrátkach. Hoci priemerná spotreba piva u našich západných susedov už niekoľko rokov za sebou klesá, stále sú s ročným priemerom na úrovni 134 litrov na osobu na vrchole svetového rebríčka.
Ako uviedol Jan Veselý, riaditeľ Českého zväzu pivovarov a sladovní, na ktorý pripadá zhruba deväťdesiat percent z domácej produkcie piva, české pivovary v doterajšom priebehu roku vyrobili porovnateľné množstvo piva ako v predchádzajúcom roku. To je po uplynulých troch rokoch kontinuálneho poklesu dobrá správa; napríklad vlani sa výroba v medziročnom porovnaní znížila o osem percent.
„Hlavnú nádej vkladáme do turistov. Je ich tu oveľa viac než vlani a predvlani,“ povedal Jan Veselý pre agentúru ČTK. „To má bezprostredný vplyv na spotrebu piva,“ dodal s tým, že podľa odhadov sa zahraniční turisti na spotrebe piva v Českej republike podieľajú až 20 percentami.
Zmenu k lepšiemu potvrdzujú aj samotné pivovary. „Oproti minulému roku pivovarníkom jarné počasie praje, spotrebu v pohostinstvách podporilo i ťaženie českých hokejistov za bronzovou medailou, ktoré prebehlo väčšinou v slnečných a teplých dňoch, zatiaľ čo vlaňajšia olympiáda sa odohrávala na konci chladnej zimy,“ uviedol pre ČTK Jiří Mareček, hovorca Plzeňského Prazdroja.
Zároveň však dodal, že stále pretrváva vplyv minuloročného skokového zvýšenia spotrebnej dane, z ktorého sa podľa neho český pivár ešte úplne nespamätal.
„Naše tohtoročné očakávania vývoja trhu sú pozitívnejšie než v posledných dvoch rokoch, kedy sa trh s pivom prepadal. Očakávame, že v tomto roku by sa mal prepad zmierniť či dokonca zastaviť,“ potvrdil pre ČTK i Pavel Barvík, hovorca Pivovarov Staropramen. Pripomenul pritom, že sme ešte len na začiatku pivnej sezóny, takže je priskoro na bilancovanie a odhad trendov.
Členovia Českého zväzu pivovarov a sladovní vyrobili vlani 15,7 milióna hektolitrov piva, čo bolo o takmer osem percent menej než v roku 2009. Najvýraznejší pokles zaznamenala produkcia výčapných pív, ktorá sa medziročne prepadla o necelých trinásť percent. Česi však s priemernou spotrebou na úrovni 134 litrov piva na osobu a rok stále okupujú prvé miesto svetového rebríčka v spotrebe zlatistého moku.
Objavujú sa úvahy, že klesajúci trend v konzumácii piva je spôsobený i zmenou životného štýlu. „V reštauráciách a pohostinstvách trávia Česi podstatne menej času než v minulosti. Spotreba doma je samozrejme nižšia než pri spoločných návštevách reštaurácií so skupinou priateľov,“ zhrnul pre denník Lidové noviny Ondřej Kočí zo spoločnosti PwC ČR.
Pivovary sa s touto situáciou snažia vyrovnať tým, že zákazníkov lákajú na pivné špeciály. „V dnešnej dobe, kedy majú ľudia často hlboko do vrecka, potrebujú nové impulzy, prečo zájsť s kamarátmi do pohostinstva alebo si kúpiť pivo domov. Tie tradičné často nestačia. Keď je však v ponuke nový druh piva či zaujímavé nové balenie, ľudia ho radi skúšajú, a to i opakovane,“ povedal pre Lidové noviny Pavel Barvík z Pivovarov Staropramen.
Túto stratégiu potvrdil i Graham Mackay, predseda predstavenstva koncernu SABMiller, do ktorého patrí okrem iného i Plzeňský Prazdroj: „Chceme ponúkať inovácie, najmä v balení piva, a tiež nové príchute a špeciálne pivá, aby ľudia dostali za rovnaké peniaze pridanú hodnotu,“ zhrnul pre Lidové noviny.
O tom, že táto stratégia je správnym krokom, svedčia i štatistiky. Podľa nich sa pokles výroby a spotreby piva malých pivovarov, ponúkajúcich pivné špeciály, takmer nedotkol. Podľa Jana Veselého vlani uvarili české pivovary o štyridsať percent viac špeciálnych pív než v roku 2009. Celkový výstav pivovarov síce klesá, no rastie ponuka druhov a značiek pív.
MARÍNA URBÁNKOVÁ

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down