30.11.2025 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Politika vidieckej krajiny – politika pre ľudí

V historickom kontexte bol vidiek prioritou spoločenského vývoja, ktorá podmienila aj vznik miest. Rozhodujúcu úlohu v tomto smere zohrala schopnosť vidieka produkovať viac potravín ako bola jeho potreba a efektívne ich distribuovať spotrebiteľom. Následné sústreďovanie sa hospodárskeho a kultúrneho života do miest (urbanizácia) podmienilo vznik dvoch základných typov krajiny: mestskej (urbánnej) a vidieckej (rurálnej).

slovo odborníka

Ešte v nedávnej minulosti sa vidiek tradične spájal s poľnohospodárstvom, s lesníctvom a s rybárstvom. Prenikanie ekonomických koncepcií do humánnej a regionálnej geografie veľmi intenzívne posilňuje ponímanie vidieka ako vidieckej krajiny charakterizovanej neurbánnym krajinným prostredím, sociálno-kultúrnymi, demografickými, technologickými a environmentálnymi procesmi, ktoré ovplyvňujú predovšetkým spôsob života jej obyvateľov a charakter využitia krajinnej pokrývky.

Procesne môžeme v tejto súvislosti hovoriť aj o posune od odvetvového k priestorovému ponímaniu vidieka, ktorý vytvára trvalá práca človeka a prírody, a ktorý už nie je výhradne poľnohospodársky a lesnícky, ale zahŕňa viaceré ekonomické, sociálne a kultúrne atribúty.    

Týmto vidiek nadobúda parametre dynamickej spoločenskej kategórie a stáva sa neoddeliteľnou súčasťou ekonomických teórií, predmetom skúmania regionálnej ekonómie a základom regionálnej politiky.  

Vidiecka krajina

Počiatky ponímania vidieka ako vidieckej krajiny treba hľadať v zásadných reformách Európskej únie (EÚ) známych ako Jednotný európsky akt (Luxemburg, 1987), Zmluva o Európskej únii (Maastricht, 1993) a Amsterdamská zmluva (Amsterdam, 1999).

Za ich spoločné portfólio vo vzťahu k vidieckej krajine môžeme považovať profiláciu Spoločnej poľnohospodárskej politiky (SPP) EÚ a regionálnej politiky v rámci posunu od odvetvového prístupu k priestorovej orientácii (politika rozvoja vidieka, politika súdržnosti), posilnenie kompetencií EÚ (komunitárne politiky), dôraz na občanov a na práva jednotlivca a snaha o demokratizáciu inštitúcií EÚ.        

Podľa rozhodnutia Rady (č.2006/144/ES) sa „vidieckosť“ krajiny meria prostredníctvom lokálnej a regionálnej úrovne teritoriálnych jednotiek. Uplatnenie pravidla Rady v rámci EÚ ukazuje, že viac ako 56 percent z jej obyvateľov žije vo vidieckych oblastiach, ktoré zároveň tvoria 91 percent z jej územia.   

V súlade so smernicou Rady publikovala Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) informácie, podľa ktorých na Slovensku v roku 2012 trvalo bývalo vo vidieckych oblastiach 50,5 percenta obyvateľov, v prechodných oblastiach bývalo 38,3 percenta obyvateľov a v mestských oblastiach bývalo 11,2 percenta obyvateľov Slovenska. Z celkovej rozlohy Slovenskej republiky tvorili 59 percent prevažne vidiecke regióny, 36,8 percenta tvorili prechodné regióny a 4,2 percenta predstavovali mestské regióny.

Resumé OECD: Slovensko je najvidieckejšou krajinou EÚ, pričom podobné charakteristiky vykazuje iba Írsko.     

Politika pre vidiek

Politika vidieckej krajiny ako komplexný rozvojový koncept obsahuje niektoré dimenzie a oblasti presahujúce rámec „klasickej“ regionálnej politiky a politiky rozvoja vidieka, a je ich nadstavbou. 

Toto je aj báza profilácie politiky vidieckej krajiny, pričom podľa jej kréda kľúčom k rozvoju vidieckej krajiny je človek, jeho intelektuálne, sociálne a emocionálne schopnosti.

V tomto kontexte podstatnú úlohu v politike vidieckej krajiny a v jej správe zohráva možnosť intenzívneho spolurozhodovania občanov.

Túto preambulu rešpektujú aj metódy a stratégie rozvoja vidieckej krajiny, respektíve piliere politiky vidieckej krajiny; subsidiarita, interdisciplinarita, spolupráca, partnerstvo a rozmanitosť ako hodnota. Prehľad je na Schéme 1. 

Schéma 1 - Piliere politiky vidieckej krajiny


   Subsidiarita a dobrá správa
Politika vidieckej krajiny musí byť zrozumiteľná a transparentná.  Kľúčovou úlohou regionálnych, národných a európskych autorít je nie iba vytvorenie dostatku zdrojov, ale adekvátneho priestoru pre uplatňovanie subsidiarity *).  
InterdisciplinaritaHospodárska, infraštruktúrna, environmentálna, kultúrno–sociálna ako aj ďalšie oblasti politiky musia spolu veľmi úzko pôsobiť, aby sme mohli hovoriť o primeranom rozvoji vidieckej krajiny.    
SpoluprácaSpojenectvá a spolupráca medzi obcami sú nevyhnutnou stratégiou pre úspešný rozvoj vidieckej krajiny a taktiež sú predpokladom úspešnej synergie regionálnych rozvojových koncepcií.   
PartnerstváVerejno-súkromné partnerstvá alebo spolupôsobenie verejného a súkromného sektora môžu veľmi pozitívne ovplyvniť dynamiku rozvoja vidieckej krajiny.      
Rozmanitosť ako hodnotaRozmanitosť vidieckej krajiny predstavuje veľké bohatstvo a hodnoty, ktoré majú osobité črty. Kľúčom k jej rozvoju sú človek a jeho intelektuálne, sociálne a emocionálne schopnosti.

*) Kompetenčné pravidlo alebo pravidlo slobodnej iniciatívy s cieľom priblížiť vykonávanie právomocí čo najbližšie k občanom. V práve EÚ je zakotvené prostredníctvom Zmluvy o EÚ - Maastricht, 7. 2. 1992.

Kompatibilne s podmienkami a so špecifikami Slovenska môžeme politiku vidieckej krajiny súhrnne definovať prostredníctvom jej nástrojového portfólia, aktérov, rozvojových oblastí a synergie.  

Nástrojové portfólio

Nástroje politiky vidieckej krajiny sú veľmi rôznorodé a v zásade pokrývajú celé spektrum  problematiky. Ich klasifikácia vykazuje rozvojovú orientáciu, a podobne ako klasická regionálna politika obsahuje kategórie uvedené v Schéme 2.

Schéma 2 - Nástrojové portfólio politiky vidieckej krajiny

Administratívne nástrojeLegislatíva, záväzné procedúry, postupy, organizačné normy.
Koncepčné nástrojeStratégie, programy, plány, politické deklarácie, územnoplánovacie dokumenty, pozemkové úpravy.
Inštitucionálne nástrojeInštitúcie, spolupráca, regionálny manažment.
Vecné nástrojeInfraštruktúra, poskytnutie priestoru, služieb, hmotné plnenie, poradenstvo. 
Sociálno – psychologické nástrojeVzdelávanie, komunikácia, motivácia.
Finančné nástrojeSystémy finančných podpôr, dotácie, granty.

(V týždenníku Roľnícke noviny sa dočítate viac.)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Prehľad ochrany osobných údajov

Prehľad ochrany osobných údajov Tento web používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť tú najlepšiu možnú používateľskú skúsenosť. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webu sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.