16.08.2022 | 09:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Posun v manévrovateľnosti prívesov Fliegl

Riadené nápravy zvyšujú jazdný komfort a znižujú opotrebovanie náprav prívesu a pneumatík, ale všetky vyžadujú mechanické spojenie s traktorom. Nový elektronický systém núteného riadenia SteerX od spoločnosti Fliegl však rozširuje tieto možnosti. Novinka nevyžaduje žiadne mechanické spojenie – využíva totiž snímač, umiestnený na prívese.

Stroje využívané v doprave sa v priebehu rokov čoraz viac zväčšovali, zatiaľ čo vidiecke cesty, prístupové cesty na polia a poľnohospodárske družstvá zostali vo väčšine prípadov nezmenené. Práve z týchto dôvodov nastáva problém, pri ktorom poľnohospodárske dopravné prostriedky s väčším rázvorom a väčšou vzdialenosťou medzi spojovacím bodom a otočným bodom strácajú na svojej manévrovateľnosti.

Zachovať ju je možné znížením kriviek odporu vyplývajúcich zo vzdialenosti pomocou jednej alebo dvoch riadených náprav. Docieliť sa to dá dvoma odlišnými spôsobmi: na výber máme systém samoriadenia, alebo systém núteného riadenia s aktívne riadenými nápravami. Riadené nápravy zvyšujú  jazdný komfort a zároveň znižujú opotrebovanie náprav a pneumatík.

Bežné hydraulické samoriadiace systémy dosahujú dobrú manévrovateľnosť pri jazde vpred a je možné ich ľahko agregovať s akýmkoľvek traktorom. Postačuje na to jednočinné pripojenie k zámku riadiacej nápravy. Pri vyšších rýchlostiach a na bočných svahoch však musí byť z bezpečnostných dôvodov os zablokovaná. Samoriadená náprava je zablokovaná aj pri cúvaní, čiže polomer otáčania sa viac či menej zhoršuje v závislosti od počtu náprav a rázvoru.

V prípade mechanicko-hydraulického núteného riadenia je vedľa guľovej spojky K80 pripevnená spojka s uchytením K50. Systém núteného riadenia sa tak následne musí prispôsobiť ťažnému vozidlu. Výhodou tohto systému je, že riadiaca náprava je aktívne riadená, zasahuje pri jazde vpred aj vzad a nemusí sa ručne uzamykať pomocou riadiacej jednotky. Uhol riadenia ťažného vozidla je obmedzený ojnicou alebo hlavným valcom.

Bežné elektrohydraulické systémy núteného riadenia zvyčajne používajú malé spojenie okolo guľovej spojky K80, ktoré premieňa uhol riadenia medzi ťažným vozidlom a prívesom na signál. Vo väčšine prípadov táto spojka nie je štandardizovaná a konštrukcia spojky ju robí náchylnou na poškodenie, čo má negatívny vplyv na uhol natočenia volantu.

Nemecký výrobca Fliegl sa pri svojom elektronickom nútenom riadení spolieha na inovatívnu technológiu senozorov, ktorá nevyžaduje žiadne spojovacie tyče na ťažnom vozidle. Senzor je umiestnený na prívese. Potrebná je len hydraulika snímania zaťaženia, tzv. load sensing a traktor, ktorý disponuje ISOBUS kompatibilným terminálom. Ak traktor nie je vybavený takýmto terminálom, Fliegl je schopný ponúknuť káblový zväzok ISOBUS aj vrátane displeja. Samozrejme za príplatok.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down