Cenový tlak obchodných reťazcov a klesajúca spotreba mäsa v Rakúsku poškodzuje domácich mäsiarov a bitúnky. Viedenská sieť Radatz dokázala síce v obchodnom roku 2015/16 zvýšiť tržby o 2,7 % na 180,6 milióna eura, no jej zisk klesol o 3,7 % na 703.000 eur. Naproti tomu konkurenčná sieť Trünkel, ktorá mala vo Viedni deväť predajní, musela v apríli vyhlásiť bankrot.
VIEDEŇ. Mäsiarske združenia kritizujú predovšetkým cenovú politiku obchodných reťazcov. "Veľké obchodné reťazce a kapitál určujú smer," povedal pre Wiener Zeitung predstaviteľ združenia viedenských mäsiarov Erwin Fellner. Podľa neho všetky reťazce majú pseudoznačky, ktoré v skutočnosti neexistujú, napríklad Rewe má Hofstädter. "Spotrebiteľ je legálne zavádzaný, keďže pseudonázvy sa môžu meniť," tvrdí Fellner.
Produkty sa často v Rakúsku len balia, no i tak dostanú pečať domáceho výrobku. A to môže spotrebiteľa zmiasť. V skutočnosti pochádza mäso z celého sveta, napríklad Anglicka či Argentíny, a spracováva sa v lacných krajinách ako Bulharsko alebo Rumunsko.
Rewe, ktorá má okrem iného značky Billa a Merkur, kritiku mäsiarov dôrazne odmieta. "Hofstädter je 100-percentná rakúska značka. Mäso pre túto značku pochádza z Rakúska," tvrdí hovorca Rewe. Klobásky a párky sú výlučne rakúske, zvieratá pre celý mäsový sortiment sa rodia, chovajú, usmrcujú aj spracúvajú iba v Rakúsku.
/tasr/