Rast cien potravín v nasledujúcom období je podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) z viacerých dôvodov reálny a opodstatnený. Bezpochyby ide o dôsledok nižšej minuloročnej úrody ťažiskových rastlinných komodít v dôsledku nepriazne počasia nielen na Slovensku, ktoré postihli katastrofálne záplavy, ale najmä vo viacerých dôležitých produkčných krajinách sveta.
Trhy s poľnohospodárskymi komoditami prilákali aj špekulatívny kapitál, ktorého vplyv na ceny takisto nemožno bagatelizovať. Obchádzať nemožno ani obchodné reťazce, pretože ich obchodná politika je z hľadiska konečnej úrovne spotrebiteľských cien takisto veľmi dôležitá. K rozhodujúcim činiteľom v tejto súvislosti patria aj ceny ropy, ktorých rast taktiež veľmi významne prispel k cenovému vývoju na trhoch s poľnohospodárskymi a potravinárskymi komoditami.
Pokiaľ ide o SR, väčšina odborných inštitúcií a analytikov počíta v tomto roku zhruba s 5-% až 7-% priemerným rastom cien potravín, ktorý považuje za reálny aj SPPK. To však automaticky neznamená, že takýto bude cenový vývoj všetkých kľúčových potravinárskych výrobkov a komodít. V nadväznosti na vývoj svetových a európskych cien, ktoré v rozhodujúcej miere ovplyvňujú aj ceny na našom trhu, možno s určitým cenovým rastom počítať v prípade cukru, jedlých rastlinných tukov a olejov, múky, cereálnych výrobkov, prípadne i niektorých ďalších potravín, informuje SPPK.
V našej krajine však nemožno podceňovať ani vplyv zhoršeného podnikateľského prostredia, ku ktorému prispelo zavedenie tzv. vládneho balíka opatrení na konsolidáciu verejných financií. Za najdôležitejšie SPPK považuje zrušenie daňovej úľavy na naftu spotrebovanú v poľnohospodárskej výrobe, nezamedzenie neúmerného medziročného rastu dane z pozemkov i zo stavieb, zrušenie daňového zvýhodnenia produktov v rámci tzv. predaja z dvora a zvýšenie dane z pridanej hodnoty na všetky tovary vrátane potravín o 1 percentuálny bod, z 19 % na 20 %.
Na zvyšovanie cien potravín na slovenskom trhu však pôsobilo a v ďalšom období bude možno ešte intenzívnejšie pôsobiť aj zabezpečenie len 10-%, namiesto možného 20-% národného doplatku priamych platieb v poľnohospodárskej prvovýrobe, nedostatočná výška prostriedkov určených na štátnu pomoc v poľnohospodárstve a zrušenie daňového zvýhodnenia pre biopalivá v zmesi s fosílnymi palivami.