
Slovenské združenie výrobcov piva a sladu zorganizuje v dňoch 11. a 12. novembra 2025 už 7. ročník sladovníckych konferencií. Hovoriť sa bude o spolupráci s pestovateľmi i o trendoch a výzvach, ktoré čakajú spracovateľov a pestovateľov sladovníckeho jačmeňa. O konferenciách a aj o situácii v sladovníckom sektore sme sa pozhovárali s predsedom Sladovníckej sekcie tohto združenia, Ing. Tomášom Ševčíkom, manažérom Heineken Slovensko Sladovne, a. s.
Slovenské združenie výrobcov piva a sladu zorganizuje sladovnícke konferencie na západe a na východe Slovenska už po siedmy raz. Čo je ich cieľom?
„Keď sme sa v Slovenskom združení výrobcov piva a sladu (SZVPS) v roku 2013 zamýšľali nad organizovaním prvej konferencie, cieľom bola primárne edukácia pestovateľov. Odovzdávanie nových poznatkov a techník smerujúcich k efektívnemu pestovaniu sladovníckeho jačmeňa. Vysvetľovali sme, ako treba pristupovať k novým odrodám, a ako treba sladovnícky jačmeň správne skladovať, aby si zožatý jačmeň - majetok pestovateľa - udržal hodnotu, a aby prvovýrobca mohol jačmeň realizovať nielen okamžite po žatve.
Po dlhoročnej spolupráci pestovateľov a slovenských sladovní sme sa v mnohých oblastiach posunuli výrazne vpred. Avšak ani konkurencia nespí; prostredie sa vyvíja, prichádzajú výzvy najmä z východu, čo by nám pred 12-timi rokmi ani len neprišlo na um.
Cieľom týchto konferencií je preto aj naďalej podporovať rozvoj, rast v efektivite a výnosnosti pestovania a zároveň osveta pestovateľov o sladovníckom priemysle.“
Slad je na Slovensku najvýznamnejšou exportnou komoditou po prvom spracovaní. Ako sa mu darí?
„Slovenskému sladu sa darí aj napriek náročnej ekonomickej situácii v Európe. Spotreba alkoholického piva síce klesá, avšak spotreba nealkoholického piva rastie. Produkcia sladu medziročne (2023/2024) vzrástla na takmer 281 000 ton, na ktoré sme spotrebovali takmer 350 000 ton sladovníckeho jačmeňa, prioritne od slovenských pestovateľov.
Všetci sme však závislí od spotrebiteľského správania sa a od trendov. Slovensko prostredníctvom sladovníckeho sektora patrí medzi top 10 exportérov sladu na svete a zároveň sa umiestnilo na 5. mieste v Európskej únii. Túto pozíciu si chceme udržať, avšak bez hľadania riešení pre udržanie si konkurencieschopnosti nielen u nás, ale aj u pestovateľov, to nebude možné. Aj o tomto chceme hovoriť na konferenciách.“
V tomto roku po žatve zaznievali ohlasy pestovateľov sladovníckeho jačmeňa, že odber zo strany sladovní je nedostatočný. Aká je situácia v tomto sektore?
„ V tomto roku bola mimoriadna žatva, a úrody prekonali aj najpozitívnejšie očakávania. Na trhu sa objavilo nebývalé množstvo sladovníckeho jačmeňa – nielen na Slovensku, ale aj v krajinách Európskej únie. Pokles jednotkových cien za tonu v sladovníckej kvalite do určitej miery korigujú výnosy z hektára. Tí poľnohospodári, ktorí majú dlhodobejšie kontrakty a ktorí podpísali zmluvy s predstihom, tí môžu byť spokojní.
Zaznamenali sme však aj „zaručené informácie“ v našom sektore, ktoré majú pôvod najmä u niektorých nespokojných obchodníkov a u tých, ktorí riskovali a čakali do poslednej chvíle.
Skutočnosťou je to, že sladovnícky sektor na Slovensku je mimoriadne zdravý a blížime sa k 100-percentnému využitiu spracovateľských kapacít. Napríklad automobilky o tom môžu len snívať.
Aj náš vzťah k pivovarom sa však mení, objednávky sú čoraz viac just-in-time a skladovacie kapacity nemáme také, aby sme za pár týždňov po žatve dokázali odobrať celú produkciu slovenského poľnohospodárstva, pričom je dôležité poznamenať, že sladovnícky jačmeň nie je možné v sladovni spracovať ihneď po žatve.
Aj preto chceme našim partnerom - pestovateľom na konferenciách v Košiciach a v Trnave ukázať, ako fungujeme, čo sú naše výzvy a čomu budeme spoločne s pestovateľmi čeliť v nie až takej ďalekej budúcnosti. Našim cieľom je zostať silným spracovateľským sektorom na Slovensku; a chceme aj naďalej spracovávať najmä sladovnícky jačmeň od slovenských partnerov. Ak budeme pracovať spoločne, potom si budeme môcť u nás doma udržať silnú vertikálu, ktorá platí poľnohospodárom načas a „cash“. A v súvislosti so vstupom Ukrajiny do EÚ to bude v budúcnosti čoraz dôležitejšie.“
Trh s pivom a tým aj trh so sladom sa v Európe mení. Slovensko vyrába už viac ako štvrtinu z celkovej produkcie piva v nealkoholickej verzii. Bude tento trend pokračovať?
„Údaje z Európy a aj zo sveta ukazujú, že tento trend napreduje. V Nemecku je nealkoholické pivo už tretie najpopulárnejšie. V Poľsku stúpla produkcia nealkoholického piva od roku 2018 viac ako 2,5-násobne.
Na Slovensku už štvrtinu z celkového objemu piva vyrábame v podobe nealkoholického piva a radlerov. Očakávame, že tento trend bude pokračovať. Spotreba alkoholických nápojov v západných krajinách klesá, a pivovarníctvo je spomedzi producentov alkoholických nápojov jediným sektorom, ktorý dokázal tento trend zachytiť a je relevantným hráčom. V súčasnosti už nie je otázkou kvalita nealkoholického piva a ani jeho dostupnosť.“
(V týždenníku Roľnícke noviny sa dočítate viac.)