Slovensko sa po 11 rokoch opäť zúčastnilo na svetovom potravinárskom veľtrhu International Grüne Woche v Berlíne, kde slovenskú produkciu prezentuje šesť výrobcov z oblastí mliečnych výrobkov, müsli, mäsa, piva, liehovín či mrazeného tovaru. Viac ako 400.000 návštevníkov tak má možnosť ochutnať niečo zo Slovenska. Národnú expozíciu zorganizovalo v rámci podpory exportnej politiky slovenských potravinárov Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR.
"Svetový veľtrh Grüne Woche patrí medzi najprestížnejšie na svete. Zúčastňuje sa ho viac ako 70 krajín vrátane všetkých našich susedov. Je hanbou, že Slovensko nemalo viac ako desaťročie národný stánok na výstave, ktorej sa zúčastňujú nielen všetky európske krajiny, ale dokonca krajiny ako Nepál, Srí Lanka či Uzbekistan," skonštatovala vicepremiérka a šéfka MPRV Gabriela Matečná (nominantka SNS).
Na výstave sa podľa agrorezortu zúčastňujú výrobcovia, ktorí pri analýzach exportného potenciálu deklarovali záujem o presadenie sa na nemeckom trhu. "Národnou expozíciou prezentujeme slovenské potraviny, kulinárske tradície, ale aj moderné potravinárstvo. Zúčastnených producentov sme navštívili a presvedčili sme sa, že ich produkty sú schopné konkurovať kvalitou i cenou v náročnej západoeurópskej konkurencii," priblížil Milan Lapšanský, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu MPRV SR.
Nemecko je podľa Matečnej dôležitým obchodným partnerom Slovenska, pričom v roku 2016 zaznamenala SR vo vzájomnom obchode pasívne saldo vo výške 521 miliónov eur. To je jedným z dôvodov, prečo Slovensko prezentuje svoje výrobky na výstave. "Vieme, že nemecký trh a nemeckí partneri sú výbornými partnermi. Je to obrovský 86-miliónový trh, kde nebyť je veľká škoda," poznamenala ministerka.
MPRV podporuje vystavovateľov na medzinárodných výstavách v oblasti potravinárstva aj vyššími finančnými príspevkami. "Donedávna tá podpora bola vo výške, myslím si, 3000 eur. Minulý rok sme to vyhláškou zmenili a vieme podporiť takýchto vystavovateľov až do výšky 20.000 eur, kde sa dajú započítať dokonca náklady na ubytovanie a cestu pre dvoch ľudí," zdôraznila Matečná s tým, že to podľa nej pomôže práve výrobcom, ktorí chcú expandovať na zahraničné trhy.
Svetový veľtrh poľnohospodárstva, potravinárstva a záhradníctva "Grüne Woche", teda Zelený týždeň, má tradíciu od roku 1926. Na výstavnej ploche 118.000 m2 sa prezentuje viac ako 1650 vystavovateľov zo 67 krajín sveta a jednou z nich je aj Slovensko, ktoré tu má národný stánok s rozlohou 120 m2. V jeho expozícii je banskobystrický pivovar Urpiner, výrobca a distribútor mrazeného, chladeného a suchého tovaru HO&PE FAMILY, výrobca mliečnych výrobkov Malý gazda, spracovateľ mäsa z voľne žijúcej zveri Putifar, výrobca müsli, cereálnych a ovocných tyčiniek a snackov Tekmar Slovensko a výrobca a spracovateľ liehovín Vanapo.
(tasr)