Rok 2024 bol pre obchodné reťazce, združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu, mimoriadne náročný. Okrem toho výsledky predaja potravín ovplyvnila aj vyššia moc.
BRATISLAVA. Aj toto konštatovanie odznelo na tlačovej besede Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá sa koncom uplynulého týždňa konala v Bratislave.
Po počiatočnom krehkom oživení zákazníckeho dopytu na začiatku roka neskôr nasledoval psychologický dopad po oznámení konsolidačného balíčka, čo spôsobilo okamžité zhoršenie sa spotrebiteľského sentimentu a viedlo to k zvýšenej opatrnosti pri nákupoch.
Vyššie spomenutou vyššou mocou bolo objavenie sa vtáčej chrípky v chove významného slovenského producenta slepačích vajec a s tým súvisiaceho nedostatku vajec.
„Nuž a turbulencie na medzinárodných komoditných trhoch prispeli k rastu cien kávy, kakaa, olivového oleja, pomarančovej šťavy a smotany, čo sa odrazilo aj v cenách čokoládových produktov a masla," uviedol Martin Krajčovič, predseda SAMO.
Tržby v maloobchode
Z jeho ďalších slov vyplynulo, že tržby v maloobchode s potravinami a s drogériou dosiahli vlani v prípade členov SAMO priemerný rast o 4,51 percenta, pričom v maloobchode s potravinami to bolo 4,26 percenta.
"Dopyt však stagnoval, a zákazníci sa takmer počas celého roka zameriavali prevažne na nákup základných potravín a drogistických tovarov," konštatoval Martin Krajčovič.
Okrem stagnujúceho dopytu ovplyvnili vlaňajšie hospodárenie obchodných reťazcov, združených v SAMO, aj rastúce náklady.
V prípade maloobchodných predajcov potravín a drogérie vzrástli v priemere o 6,45 percenta. Tento rast bol spôsobený najmä vyššími odbytovými cenami dodávateľov, nákladmi na energie, na distribúciu, na spotrebné materiály a na rast miezd zamestnancov.
Významnú časť nákladov predstavovali aj výdavky spojené so zmenami legislatívy a s novými vládnymi opatreniami. Vláda zaviedla daň na sladené nealkoholické nápoje, a zmeny nastali aj v sadzbách dane z pridanej hodnoty. Tieto faktory sa prejavili napríklad v postupnom znižovaní sa predajných cien už v decembri, kedy sa predajcovia snažili udržať pôvodné ceny aj v prípade výrobkov so zvýšenou sadzbou dane z pridanej hodnoty.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)