Steyr: Cestou by mohol byť "vodíkový traktor"

Inovatívny koncept traktora STEYR poháňaný vodíkovými palivovými článkami si „odbil“ nedávno svoju verejnú premiéru. Traktor FCTRAC, ktorý je vyvrcholením spolupráce medzi inžiniermi v závode na výrobu traktorov CNH v St. Valentine a Technickej univerzity Viedeň, je založený na upravenom modely STEYR 4140 Expert CVT, doplnenom o palivové články a BioH2Module pre trvalú udržateľnosť.

FCTRAC bol vyvinutý ako súčasť národného výskumného projektu financovaného Rakúskou agentúrou na podporu výskumu (FFG) a vedený Inštitútom pohonných jednotiek a automobilovej techniky (IFA) na Technickej univerzite Viedeň. Na základe štandardného traktora STEYR 4140 Expert CVT bol vývoj výsledkom spolupráce medzi inžinierskym tímom CNH v St. Valentine a ich projektovými partnermi z vedy a priemyslu, ktorí spolupracovali pri navrhovaní, vytváraní, homologizácii a testovaní traktora, jeho pohonnej jednotky a vodíkového palivového článku.

Cieľom projektu traktora STEYR FCTRAC s pohonom na vodíkové palivové články bola podľa spoločnosti STEYR komplexná udržateľnosť prostredníctvom modulu BioH2Module vyvinutého ako doplnok k traktoru. Ten produkuje vodík z biogénnych surovín a zvyškov, čo znamená, že na výrobu vodíka je potrebných 15-16 kg suchej biomasy, čo zodpovedá približne 3,5 l nafty. Pohonná jednotka pritom vytvára iba vodnú paru a pokiaľ ide o výkon, tu výrobca hlási, že nedošlo ku žiadnym kompromisom – traktor spĺňa náročné požiadavky poľnohospodárskych prác rovnako ako jeho ekvivalent s naftovým motorom. 310l vodíka, ktoré sú umiestnené v štyroch nádržiach na streche traktora, vraj vystačí na pol dňa ľahkej práce. Traktor je o 42 cm vyšší ako štandardný 4140 Expert CVT a hmotnosť FCTRAC, ktorá činí 7,2 t, je o 20 % vyššia.

FCTRAC, ktorý má 14 kWh vysokonapäťovú batériu a 400 V elektrický systém, dokáže vyvinúť výkon 95 kW, čo zodpovedá jeho dieselovému ekvivalentu. Systémy palivových článkov a elektrického pohonu zaberajú miesto, kde bol predtým inštalovaný naftový motor, pričom palivovú nádrž nahrádza systém skladovania stlačeného vodíka a vysokonapäťová batéria.

„STEYR FCTRAC nedávno vzbudil značnú pozornosť na zámku Schönbrunn vo Viedni, kde sa udeľovali rakúske štátne ceny za technológie, na ktoré bol nominovaný v kategórii Mobility Technologies, ktorá oceňuje prelomové rakúske technické inovácie,“ hovorí Marco Lombardi, vedúci značiek Case IH a STEYR pre región EMEA.

„Kategória sa zameriava na výskum a vývoj udržateľných, klimaticky neutrálnych a inteligentných technológií mobility. S potešením sme spolu s TU Wien mohli zohrať kľúčovú úlohu pri vývoji FCTRAC a bolo nám cťou zúčastniť sa na tejto slávnosti. Náš traktor stelesňuje nielen udržateľnú budúcnosť, o ktorú sa náš priemysel snaží, ale zároveň upevňuje pozíciu CNH ako lídra v inováciách alternatívnych palív. Tešíme sa na ďalšiu prácu na tomto veľmi vzrušujúcom projekte,“ uzavrel zástupca spoločnosti.

Vodík pre testovací traktor sa podľa dostupných informácií vyrába z drevnej štiepky spracovanej v kombinovanej teplárni a elektrárni v rakúskom regióne Korutánsko. Malá vodíková inštalácia a čerpacia stanica sa pritom zmestia do kontajnera na farme.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down