Steyr ukázal traktor s hybridnou technológiou

Začiatkom septembra sme mali možnosť na rakúskych poliach vidieť prvý hybridný koncept traktora STEYR Hybrid CVT, ktorý bude verejnosti predstavený na veľtrhu Agritechnica v Hannoveri. Jedná sa o tretiu generáciu vývoja konceptov Konzept a Hybrid Drivetrain Konzept, ktorá nám priamo v teréne predviedla, aký môže mať táto technológia prínos. Koncept bol navyše prihlásený aj do súťaže Agritechnica Innovation Awards, kde mu bola za jeho technické riešenia udelená strieborná medaila za inováciu. Čo teda prináša hybridný Steyr?

Pri prípravách na veľtrh Agritechnica 2023 ukazuje rakúsky výrobca Steyr zámer uviesť na trh svoje už v minulosti predvedené technológie z traktora Konzept. Urobil tak odhalením nového hybridného traktora Hybrid CVT, funkčného prototypu, ktorý približuje mnohé technológie známe z traktora Konzept (predstavený na Agritechnice 2019) k výrobe.

Hybrid CVT, ako ho výrobca nazval, je založený na súčasnej dobre zavedenej platforme jedného zo sériových modelov a zahŕňa mnohé z prvkov, ktoré boli predtým uvedené na traktore Konzept a na hybridnom hnacom ústrojenstve tohto traktora. Zatiaľ čo sme mali možnosť doteraz vidieť iba vývojové koncepty, hybridný traktor CVT je plne funkčný prototyp, ktorý je už takmer pripravený na výrobu.

Premena konceptu na realitu

S traktorom STEYR Hybrid CVT sú kľúčové princípy STEYR Konzept a Hybrid Drivetrain Konzept skĺbené do stroja, ktorý je takmer pripravený na výrobu. Jednou z kľúčových vlastností hybridného CVT je, že hoci je založený na platforme STEYR 6175 Impuls CVT s výkonom 180 k, podarilo sa mu poskytnúť výkon najväčšieho modelu. Táto kombinácia vyššieho výkonu v ľahšom balíku je docielená predovšetkým kombináciou hydromechanického CVT pohonu zadnej nápravy a hybridného modulu na prednej náprave, pričom obe môžu byť kombinované s inteligentnou 4wd spojkou. Zatiaľ čo plynulá hydrostaticko-mechanická prevodovka bola prevzatá v pomere 1:1 zo sériovej verzie trakora, vznetový motor má výkon 191 kW (260 k) a je osadený v úplne novej prednej časti s nezávislým odpružením kolies a dvoma integrovanými elektromotormi. Generátor je poháňaný naftovým motorom cez prevodový stupeň a prostredníctvom výkonovej elektroniky posúva vyrobený elektrický výkon až do 75 kW (102 k) do elektromotora. Ten premieňa elektrickú energiu späť na mechanickú energiu, ktorá sa cez dvojstupňovú prevodovku vedie na korunový prevod diferenciálu prednej nápravy. Predná náprava môže byť stále poháňaná mechanicky pomocou klasickej viaclamelovej spojky. Elektrická vetva je navyše vybavená superkondenzátormi, t. j. elektrostatickými zásobníkmi energie, ktoré dokážu v krátkom čase uskladniť a uvoľniť veľké množstvo energie, brzdovým odporom a vysokonapäťovou zásuvkou AEF vpredu a vzadu. Predná náprava má tiež novo vyvinuté nezávislé zavesenie pre vyšší komfort obsluhy. Funkcia E-CVT znamená, že traktor je poháňaný čisto hybridným elektrickým pohonom s výkonom spomínaných 75 kW pri nízkych 1 100 ot./min., čo zvyšuje komfort pri nestálom zaťažení vývodového hriadeľa, ako je práca s lisom na veľké hranaté balíky a udržiavanie rýchlosti pojazdu pomocou elektrického pohonu bez mechanického spojenia s motorom. Rýchlejšie a pohotovejšie riešenie E-Shuttling má za následok o 41 % rýchlejšie manévrovanie pri nízkych otáčkach motora a 15 % zníženie spotreby paliva.

Množstvo zaujímavých funkcií

Elektrický pohon však prináša ešte viac výhod pre obsluhu stroja.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down