Komplikovaná finančná situácia v eurozóne neotriasla dôverou podnikov na Slovensku v spoločnú európsku menu. V porovnaní s rokom 2009 sa ich dôvera dokonca zvýšila.
Vyplýva to z pravidelného prieskumu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) medzi svojimi členmi za rok 2010.
"Až 76 % respondentov odpovedalo kladne na otázku, týkajúcu sa pozitívneho a efektívneho vplyvu eura na stabilitu podnikateľského prostredia. To je o 17 % viac ako v prieskume z roku 2009, a to aj napriek ťažkostiam, ktorými euro v roku 2010 prechádzalo. Negatívne vníma spoločnú menu len 5 % podnikateľov, čo je o 10 % menej ako v predchádzajúcom prieskume. Čiže vidíme, že podnikateľská sféra dáva jasnú odpoveď na skryté politické spochybňovanie eura v rámci slovenského finančného systému," konštatoval Peter Mihók, predseda SOPK.
Prieskum ďalej ukázal, že až 52 % firiem v záujme prežitia a efektívneho fungovania zoštíhlilo v čase recesie svoju výrobu. Vyše štvrtina podnikov posilnila svoje marketingové aktivity za cenu vyšších nákladov.
"Rozhodujúca správa však je, že 25 % podnikov sa zameralo na inovácie, pretože pochopili, že na trhy treba prísť s niečím novým," podotkol P. Mihók. Ako dodal, mnohé firmy vyjdú z krízy skúsenejšie, odolnejšie a možno aj silnejšie. Vyhliadky podnikov pre rok 2011 sú pomerne pozitívne. Situáciu im však bude podľa P. Mihóka komplikovať úsporný balíček vlády.
"Časť ťarchy je prenesená práve na ne, a negatívny vplyv bude mať aj zníženie verejnej spotreby či obmedzenie verejných investícií," upozornil. Zmierniť tieto dosahy by podľa jeho slov mohli zmeny aj v Zákonníku práce, ktoré by pomohli sflexibilniť trh práce. "Veľkou brzdou rozvoja ekonomiky a podnikania je aj tradične nízka vymáhateľnosť práva, klientelizmus a korupcia," podčiarkol P. Mihók.