Francúzi majú svoje Boujoles, s ktorým „dobyli“ svet, kým v našich končinách sa postupne udomácňuje pojem mladé víno. Naši susedia spoza rieky Moravy zasa stavili na históriu a úspešne „oprašujú“ značku Svätomartinské víno.
„Tradícia Svätomartinských vín na Morave siaha hlboko do histórie, preukázateľne do 18. storočia, do obdobia vlády Jozefa II. Pôvod tohto názvu nie ťažké vystopovať, keďže mladé vína sa vždy otvárali a ochutnávali v prvej polovici novembra, teda v období sviatku svätého Martina. V druhej polovici minulého storočia táto tradícia postupne upadla do zabudnutia, kým ju znovu neobjavili vinári z Valtíc na začiatku 90-tych rokov. K veľkému rozmachu a zviditeľneniu Svätomartinského vína došlo najmä po roku 2005, odkedy je majiteľom a propagátorom tejto značky Vinársky fond ČR,“ vysvetľuje Jaroslav Machovec, riaditeľ Vinárskeho fondu ČR.
O tom, že Svätomartinské víno - teda mladé, svieže víno určené na rýchlu konzumáciu - sa na trhu uchytilo a získalo si medzi milovníkmi tohto ušľachtilého moku obrovskú popularitu, najlepšie svedčia čísla. Kým v roku 2005 zhruba tri desiatky moravských a českých vinárov vyrobili 125-tisíc fliaš vína so značkou Svätomartinské, vlani 90 vinárstiev vyprodukovalo 1,6 milióna fliaš Svätomartinského vína.
„A v tomto roku očakávame ďalší nárast,“ pochvaľuje si J. Machovec. „Približne 120 vinárstiev by malo vyrobiť okolo 2,15 milióna fliaš Svätomartinského vína.“
Vinársky fond si dáva záležať najmä na kvalite Svätomartinského vína. Etiketou Svätomartinské sa nemôže pýšiť hocijaké víno. Môžu to byť len mladé vína z Moravy a Čiech, ktoré pred uvedením na trh úspešne prešli nezávislým licenčným hodnotením v odbornej komisii.
„Cieľom tohto hodnotenia je zaistiť, aby známkou Svätomartinské boli označené len tie najlepšie vína. Vína spĺňajúce predpísané parametre sú označené grafickou známkou Svätomartinské na etikete fľaše a sú adjustované charakteristickou šroubovacím uzáverom, takisto s označením Svätomartinské. Etikety na fľašiach sa ale líšia, pretože každé vinárstvo používa svoje vlastné motívy,“ vysvetľuje J. Machovec.
Zároveň pripomína, že držiteľom ochrannej známky Svätomartinské je Vinársky fond ČR a môžu ju využiť všetci vinári registrovaní v Českej republike, pravdaže, ak splnia podmienky dané Vinárskym fondom. Vinárov pritom tento „špás“ nič nestojí. Platia len za hodnotenie vín, a to 500 korún za vzorku. Za zmienku snáď ešte stojí, že Svätomartinské víno sa môže predávať len vo fľašiach, v žiadnom prípade nie ako sudové.
Vyššie spomenuté údaje o rastúcom predaji Svätomartinského vína dokazujú, že ide o veľmi dobrý predajný artikel. „Svätomartinské víno u zákazníkov jednoznačne zabodovalo a za neustále rastúcim záujmom oň je najmä ich zvýšený dopyt. Vinári i obchodníci sa tomu, samozrejme, prispôsobili, a tak Svätomartinské víno ponúka čoraz viac vinárov, vinoték či reštaurácií. Pravdaže aj obchodníkov, kde sa predá gro Svätomartinského vína. Môžem dokonca povedať, že v tomto roku budú toto víno predávať všetky obchodné reťazce pôsobiace na českom trhu,“ hovorí Jaroslav Machovec.
Nuž a čo by to bolo za Svätomartinské víno, keby sa neotváralo na deň svätého Martina, teda 11. novembra. Túto „výsadu“ majú pritom len dve mestá v Čechách a na Slovensku – Brno a Bratislava. Naše hlavné mesto sa na budúci týždeň už po tretí raz stane miestom slávnostného otvorenia Svätomartinských vín. Minuloročný Sätomartinský košt v bratislavskej Starej tržnici pritom navštívilo viac než 1 100 milovníkov vína.
„Verím, že v tomto roku ich príde ešte viac. Veď odborníci predpovedajú, že tohtoročné mladé vína by mohli byť najlepšie vo svojej novodobej histórii,“ dodáva na záver Jaroslav Machovec.