Značka Zetor má bohatú históriu a je známa každému poľnohospodárovi a aj nadšencom poľnohospodárskej techniky. Výrobca pôsobí na trhu už od roku 1945, kedy bol vytvorený prvý prototyp traktora tohto výrobcu. Zetor mal pôvodne tmavozelenú farbu.
dôvod bol čisto prozaický. Po skončení vojny bol prebytok zelenej farby, ktorá sa využívala následne na účely lakovania strojov. Odvtedy však uplynulo veľa času a dnes už pozná Zetor každý aj vďaka jeho výraznému červenému lakovaniu. Firma Zetor taktiež sleduje trendy. V roku 2016 bola postavená nová logistická hala, ktorá sa skladá z dvoch častí. V jednej časti sú skladované väčšie súčiastky, ako sú napríklad motory, prevodovky a pod. V druhej časti sú skladované menšie diely. Na konci tejto haly sú brány pre kamióny odkiaľ sú diely naskladňované.
Celková rozloha výrobného závodu Zetor je 25 ha. Momentálne má výrobný závod rozlohu jednej štvrtiny pôvodnej rozlohy. Je to však spôsobené modernizáciou výrobných hál. Na čo bola v minulosti potrebná jedna polovica haly dnes stačí v podstate jeden stroj. Traktory Zetor sú vyrábané z komponentov od dodávateľov, ktoré sú skladané následne v brnenskom výrobnom závode. Kovový skelet kabíny pre českého výrobcu Zetor dodáva maďarský partner. Plastové komponenty používané pri výrobe traktorov sú dodávané lokálnymi výrobcami Českej republiky. Posledný krok, ktorým je finálna montáž prebieha na výrobnej linke v Brne. Pri modeli Major je na rozdiel od modelov Forterra kabína dodávaná v celku priamo od dodávateľa, keďže pri modeli Major je používaný menší typ kabíny. Výroba prebieha „striedavo“. Následne je potrebné znovu nastaviť pätky na uchytenie traktorov, pretože každý model má iný rázvor osi kolies. Do budúcnosti je v závode plánovaná modernizácia liniek, čo umožní sekvenčnú výrobu. Pri tomto type výroby bude možné pri montáži postupovať plynulým prechodom z jedného modelu na druhý, čo skráti dobu čakania na dodávky pre distribútorov a zákazníkov Vo výrobnom závode pracujú montážni pracovníci na jednozmennú prevádzku. V prípade, že by bolo na základe dopytu nutné navýšiť kapacitu, výrobca je pripravený prejsť aj na viaczmennú prevádzku, keďže momentálne sa sekcii montáž pracuje len na rannú zmenu.
V motorárni sa však pracuje na dve zmeny, keďže kapacita tejto linky je o niečo nižšia a aj vykonávané úkony prevádzané v tejto sekcii sú náročnejšie. Momentálne sa v závode vyrobí približne 15 – 20 kusov strojov denne. Kapacita linky je však vyššia, denne sa tu dokáže vyrobiť 30 kompletných traktorov.
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách č. 23