Vývoj a modernizácia prevodoviek John Deere AutoPowr
Vysokovýkonné traktory sú vybavené buď mechanickými stupňovými prevodovkami s radením pod zaťažením, tzv. Power-Shift, alebo diferenciálnymi hydrostatickými prevodovkami s plynulou reguláciou prevodu. Tieto prevodovky sú známe pod názvom „Vario“, ale aj pod skráteným označením CVT (Continual Variable Transmission), prípadne IVT (Infinitive Variable Transmission). Zatiaľ čo mechanické stupňové prevodovky s radením pod zaťažením sa vyznačujú veľmi rozmanitým konštrukčným riešením a usporiadaním, naproti tomu diferenciálne hydrostatické prevodovky sa v podstate vyskytujú len v dvoch usporiadaniach, a to s diferenciálom na vstupe, alebo s diferenciálom na výstupe prevodovky. Každé usporiadanie však môže byť realizované v rôznych variantoch, pričom princíp činnosti zostáva zachovaný. Diferenciálna hydrostatická prevodovka AutoPowr s diferenciálom na vstupe
Zatiaľ čo traktory FENDT Vario sú štandardne vybavené diferenciálnou hydrostatickou prevodovkou s planetovým diferenciálom umiestneným na výstupe prevodovky, firma JOHN DEERE vyvinula vo vývojovom stredisku v americkom meste Waterloo (štát Iowa), diferenciálnu prevodovku s diferenciálom na vstupe. Táto prevodovka je známa pod označením AutoPowr, ktorá sa vyrába a používa v dvoch variantoch:
variant – s regulačným hydrogenerátorom a hydromotorom s konštantným geometrickým objemom.
variant – s regulačným hydrogenerátorom aj hydromotorom a so synchronizátorom pohonu hydrogenerátora
I. variant – funkcia a konštrukcia
Ako je zrejmé z kinematickej schémy znázornenej na Obr. 1, základné funkčné a konštrukčné časti tejto diferenciálnej prevodovky sú:
planetový diferenciál,
hydrostatický prevod,
planetový reverzor,
lamelové spojky.
Planetový diferenciál s tromi dvojitými satelitmi 2, je základnou funkčnou a konštrukčnou časťou diferenciálnej hydrostatickej prevodovky. Na rozdiel od jednoduchého planetového diferenciálu, má tento diferenciál s dvojitými satelitmi dve centrálne ozubené kolesá 1 a 5. Centrálne koleso 1 je hnacie a druhé centrálne koleso 5 je hnané, pričom ďalším hnaným členom je unášač 4. Korunové koleso 3 je ďalej cez ozubené kolesá 6 a 7 spojené s hriadeľom hydromotora HM.
Hydrostatický prevod pozostáva z regulačného hydrogenerátora HG, s regulačným rozsahom α = - 45° až α = + 45° a hydromotora HM s konštantným geometrickým objemom. Hriadeľ regulačného hydrogenerátora HG je ozubenými kolesami 8 a 9 spojený s hnacím hriadeľom. Hydromotor HM je zase cez ozubené kolesá 7 a 6 prepojený s korunovým kolesom 3 planetového diferenciálu. Ako bude ďalej vysvetlené, hydrostatický prevod pri určitom rýchlostnom rozsahu pracuje v inverznom režime. To prakticky znamená, že hydrogenerátor pracuje ako hydromotor a naopak, hydromotor pracuje ako hydrogenerátor.
Pretože diferenciálny prevod v tomto usporiadaní neumožňuje reverzáciu vstupných otáčok, pre zabezpečenie spätného chodu traktora, je za planetovým diferenciálom umiestnený tzv. reverzor. Je to v podstate planetový prevod so štyrmi pármi jednoduchých satelitov 11 a 12, ktoré sú otočne uložené na osiach pevne spojených s unášačom 4. Reverzor sa zapína hydraulicky ovládanou lamelovou brzdou B, ktorou sa korunové koleso 13 zastaví.
Vzhľadom k tomu, že hydrostatický prevod neumožňuje plynulú reguláciu pojazdovej rýchlosti traktora v požadovanom rozsahu, 0 až 42 alebo 50 km/h, je za reverzorom umiestená dvojica hydraulicky ovládaných lamelových spojok S1 a S2. Tieto spojky umožňujú zaradiť dva rozsahy pojazdovej rýchlosti prejazdu traktora dopredu, avšak pri spätnom chode sú obidve vypnuté.
Popis činnosti
Vyššie popísaná konštrukcia diferenciálnej hydrostatickej prevodovky umožňuje zaradiť nasledovné prevodové režimy a im zodpovedajúce rýchlostné rozsahy:
Od hnacieho hriadeľa je cez ozubené kolesá 9 a 8 poháňaný regulačný hydrogenerátor HG a ďalej od hydromotora HM je ozubenými kolesami 7 a 6 poháňané korunové koleso 3. Regulačný blok hydrogenerátora je naklonený pod uhlom α = - 45°, tzn. na maximálny geometrický objem, ale v zápornom zmysle. V dôsledku toho korunové koleso 3 dosahuje maximálne otáčky, ale v opačnom zmysle, než centrálne kolesá 1 a 5. Pretože obvodové rýchlosti korunového kolesa 3 a centrálneho kolesa 5 sú rovnaké, unášač 4 je zastavený, takže aj pri zapnutej spojke S1, traktor sa nepohybuje. Centrálne koleso 5 sa otáča naprázdno aj s hnacími lamelami spojky S2, ktorá je vypnutá.
Prehľad ochrany osobných údajov Tento web používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť tú najlepšiu možnú používateľskú skúsenosť. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webu sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.
Nevyhnutne potrebné súbory cookies
Nevyhnutne potrebné súbory cookies Nevyhnutne potrebný súbor cookie by mal byť vždy povolený, aby sme mohli uložiť vaše preferencie nastavenia súborov cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické súbory cookie
Analytické súbory cookie Tieto súbory cookie nám umožňujú počítať návštevy a pohyb, aby sme mali prehľad o tom, ktoré stránky sú najobľúbenejšie a ako sa na našom webe návštevníci pohybujú. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zhromažďujú, sú agregované, a teda anonymné.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!
Zásady používania súborov cookie
Zásady používania súborov cookie Viac informácií o zásadách používania súborov cookie nájdete na stránke Poučenie o ochrane osobných údajov.