Vývoj a modernizácia prevodoviek John Deere AutoPowr

Vysokovýkonné traktory sú vybavené buď mechanickými stupňovými prevodovkami s radením pod zaťažením, tzv. Power-Shift, alebo diferenciálnymi hydrostatickými prevodovkami s plynulou reguláciou prevodu. Tieto prevodovky sú známe pod názvom „Vario“, ale aj pod skráteným označením CVT (Continual Variable Transmission), prípadne IVT (Infinitive Variable Transmission). Zatiaľ čo mechanické stupňové prevodovky s radením pod zaťažením sa vyznačujú veľmi rozmanitým konštrukčným riešením a usporiadaním, naproti tomu diferenciálne hydrostatické prevodovky sa v podstate vyskytujú len v dvoch usporiadaniach, a to s diferenciálom na vstupe, alebo s diferenciálom na výstupe prevodovky. Každé usporiadanie však môže byť realizované v rôznych variantoch, pričom princíp činnosti zostáva zachovaný. 
Diferenciálna hydrostatická prevodovka AutoPowr s diferenciálom na vstupe

 Zatiaľ čo traktory FENDT Vario sú štandardne vybavené diferenciálnou hydrostatickou prevodovkou s planetovým diferenciálom umiestneným na výstupe prevodovky, firma JOHN DEERE vyvinula vo vývojovom stredisku v americkom meste Waterloo (štát Iowa), diferenciálnu prevodovku s diferenciálom na vstupe. Táto prevodovka je známa pod označením AutoPowr, ktorá sa vyrába a používa v dvoch variantoch:

  1. variant – s regulačným hydrogenerátorom a hydromotorom s konštantným geometrickým objemom.
  2. variant – s regulačným hydrogenerátorom aj hydromotorom a so synchronizátorom pohonu hydrogenerátora

I. variant – funkcia a konštrukcia 

Ako je zrejmé z kinematickej schémy znázornenej na Obr. 1, základné funkčné a konštrukčné časti tejto diferenciálnej prevodovky sú:

  • planetový diferenciál,
  • hydrostatický prevod,
  • planetový reverzor,
  • lamelové spojky.

Planetový diferenciál s tromi dvojitými satelitmi 2, je základnou funkčnou a konštrukčnou časťou diferenciálnej hydrostatickej prevodovky. Na rozdiel od jednoduchého planetového diferenciálu, má tento diferenciál s dvojitými satelitmi dve centrálne ozubené kolesá 15. Centrálne koleso 1 je hnacie a druhé centrálne koleso 5 je hnané, pričom ďalším hnaným členom je unášač 4. Korunové koleso 3 je ďalej cez ozubené kolesá 67 spojené s hriadeľom hydromotora HM

Hydrostatický prevod pozostáva z regulačného hydrogenerátora HG, s regulačným rozsahom α = - 45° až α = + 45° a hydromotora HM s konštantným geometrickým objemom. Hriadeľ regulačného hydrogenerátora HG je ozubenými kolesami 89 spojený s hnacím hriadeľom. Hydromotor HM je zase cez ozubené kolesá 76 prepojený s korunovým kolesom 3 planetového diferenciálu. Ako bude ďalej vysvetlené, hydrostatický prevod pri určitom rýchlostnom rozsahu pracuje v inverznom režime. To prakticky znamená, že hydrogenerátor pracuje ako hydromotor a naopak, hydromotor pracuje ako hydrogenerátor. 

Pretože diferenciálny prevod v tomto usporiadaní neumožňuje reverzáciu vstupných otáčok, pre zabezpečenie spätného chodu traktora, je za planetovým diferenciálom umiestnený tzv. reverzor. Je to v podstate planetový prevod so štyrmi pármi jednoduchých satelitov 1112, ktoré sú otočne uložené na osiach pevne spojených s unášačom 4. Reverzor sa zapína hydraulicky ovládanou lamelovou brzdou B, ktorou sa korunové koleso 13 zastaví.

Vzhľadom k tomu, že hydrostatický prevod neumožňuje plynulú reguláciu pojazdovej rýchlosti traktora v požadovanom rozsahu, 042 alebo 50 km/h, je za reverzorom umiestená dvojica hydraulicky ovládaných lamelových spojok S1S2. Tieto spojky umožňujú zaradiť dva rozsahy pojazdovej rýchlosti prejazdu traktora dopredu, avšak pri spätnom chode sú obidve vypnuté.

Popis činnosti

Vyššie popísaná konštrukcia diferenciálnej hydrostatickej prevodovky umožňuje zaradiť nasledovné prevodové režimy a im zodpovedajúce rýchlostné rozsahy:

  • neutrál,
  • 1. rýchlostný rozsah,
  • 2. rýchlostný rozsah,
  • spätný chod.

Neutrál (unášač 4 stojí, spojka S1 zapnutá, spojka S2 vypnutá)

Od hnacieho hriadeľa je cez ozubené kolesá 98 poháňaný regulačný hydrogenerátor HG a ďalej od hydromotora HM je ozubenými kolesami 76 poháňané korunové koleso 3. Regulačný blok hydrogenerátora je naklonený pod uhlom α = - 45°, tzn. na maximálny geometrický objem, ale v zápornom zmysle. V dôsledku toho korunové koleso 3 dosahuje maximálne otáčky, ale v opačnom zmysle, než centrálne kolesá 15. Pretože obvodové rýchlosti korunového kolesa 3 a centrálneho kolesa 5 sú rovnaké, unášač 4 je zastavený, takže aj pri zapnutej spojke S1, traktor sa nepohybuje. Centrálne koleso 5 sa otáča naprázdno aj s hnacími lamelami spojky S2, ktorá je vypnutá.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down