Ako byť úspešný v podnikaní na slovenskom vidieku? Na túto otázku v úvode svojho vystúpenia odpovedal bývalý minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Vladimír Chovan. V súčasnosti je riaditeľom firmy Agropartner, s.r.o., Plavecké Podhradie. A bol aj jedným z prednášajúcich poľnohospodárskych odborníkov na seminári Premeny a trendy ďalšieho vývoja v agrokomplexe a na vidieku na Slovensku, ktorý sa konal 24. januára tohto roku v Modre.
MODRA. Exminister Vladimír Chovan hneď v úvode zdôraznil, že podnikanie je cieľom nielen každého poľnohospodára, ale aj celého poľnohospodárstva na Slovensku. Možnosti na to, ako sa dá tento cieľ splniť, zhrnul do troch oblastí. Dôraz kládol na konkurencieschopnú produkciu poľnohospodárskych výrobkov, na vysokú kvalitu slovenského poľnohospodárstva a na spokojnosť zákazníka.
Príčiny slabej konkurencieschopnosti
Účastníci seminára v následnej diskusii potvrdili názor Ing. Vladimíra Chovana, že slovenskí producenti poľnohospodárskych výrobkov a potravín nemôžu byť konkurencieschopní, lebo vedenie nášho agrárneho rezortu a ani obchod v súčasnosti nemá obchodnú politiku v potravinách. Je to o to ťažšie, že sa nachádzame v prostredí najväčších konkurentov vo výrobe potravín v Európe.
Ako príklad uviedol situáciu z pohľadu producentov mlieka, keďže túto problematiku dokonale ovláda, lebo je predsedom Slovenskej holsteinskej asociácie.
Poukázal na našu výhodu v koncentrácii zvierat, ktorú dosahujú aj niektorí malí farmári, no problém majú pri investovaní do technologickej vybavenosti, ktorá nedosahuje potrebnú úroveň.
Aj napriek tomu, že v mnohých našich podnikoch s chovom buď celkom skončili alebo znížili počty chovu kráv, mnohí naši producenti sú v mliečnej úžitkovosti porovnateľní s najlepšími chovateľmi vo svete.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny)