Riadené nápravy zvyšujú jazdný komfort a znižujú opotrebovanie náprav prívesu a pneumatík, ale všetky vyžadujú mechanické spojenie s traktorom. Nový elektronický systém núteného riadenia SteerX od spoločnosti Fliegl však rozširuje tieto možnosti. Novinka nevyžaduje žiadne mechanické spojenie – využíva totiž snímač, umiestnený na prívese.
Stroje využívané v doprave sa v priebehu rokov čoraz viac zväčšovali, zatiaľ čo vidiecke cesty, prístupové cesty na polia a poľnohospodárske družstvá zostali vo väčšine prípadov nezmenené. Práve z týchto dôvodov nastáva problém, pri ktorom poľnohospodárske dopravné prostriedky s väčším rázvorom a väčšou vzdialenosťou medzi spojovacím bodom a otočným bodom strácajú na svojej manévrovateľnosti.
Zachovať ju je možné znížením kriviek odporu vyplývajúcich zo vzdialenosti pomocou jednej alebo dvoch riadených náprav. Docieliť sa to dá dvoma odlišnými spôsobmi: na výber máme systém samoriadenia, alebo systém núteného riadenia s aktívne riadenými nápravami. Riadené nápravy zvyšujú jazdný komfort a zároveň znižujú opotrebovanie náprav a pneumatík.
Bežné hydraulické samoriadiace systémy dosahujú dobrú manévrovateľnosť pri jazde vpred a je možné ich ľahko agregovať s akýmkoľvek traktorom. Postačuje na to jednočinné pripojenie k zámku riadiacej nápravy. Pri vyšších rýchlostiach a na bočných svahoch však musí byť z bezpečnostných dôvodov os zablokovaná. Samoriadená náprava je zablokovaná aj pri cúvaní, čiže polomer otáčania sa viac či menej zhoršuje v závislosti od počtu náprav a rázvoru.
V prípade mechanicko-hydraulického núteného riadenia je vedľa guľovej spojky K80 pripevnená spojka s uchytením K50. Systém núteného riadenia sa tak následne musí prispôsobiť ťažnému vozidlu. Výhodou tohto systému je, že riadiaca náprava je aktívne riadená, zasahuje pri jazde vpred aj vzad a nemusí sa ručne uzamykať pomocou riadiacej jednotky. Uhol riadenia ťažného vozidla je obmedzený ojnicou alebo hlavným valcom.
Bežné elektrohydraulické systémy núteného riadenia zvyčajne používajú malé spojenie okolo guľovej spojky K80, ktoré premieňa uhol riadenia medzi ťažným vozidlom a prívesom na signál. Vo väčšine prípadov táto spojka nie je štandardizovaná a konštrukcia spojky ju robí náchylnou na poškodenie, čo má negatívny vplyv na uhol natočenia volantu.
Nemecký výrobca Fliegl sa pri svojom elektronickom nútenom riadení spolieha na inovatívnu technológiu senozorov, ktorá nevyžaduje žiadne spojovacie tyče na ťažnom vozidle. Senzor je umiestnený na prívese. Potrebná je len hydraulika snímania zaťaženia, tzv. load sensing a traktor, ktorý disponuje ISOBUS kompatibilným terminálom. Ak traktor nie je vybavený takýmto terminálom, Fliegl je schopný ponúknuť káblový zväzok ISOBUS aj vrátane displeja. Samozrejme za príplatok.
Prehľad ochrany osobných údajov Tento web používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť tú najlepšiu možnú používateľskú skúsenosť. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webu sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.
Nevyhnutne potrebné súbory cookies
Nevyhnutne potrebné súbory cookies Nevyhnutne potrebný súbor cookie by mal byť vždy povolený, aby sme mohli uložiť vaše preferencie nastavenia súborov cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické súbory cookie
Analytické súbory cookie Tieto súbory cookie nám umožňujú počítať návštevy a pohyb, aby sme mali prehľad o tom, ktoré stránky sú najobľúbenejšie a ako sa na našom webe návštevníci pohybujú. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zhromažďujú, sú agregované, a teda anonymné.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!
Zásady používania súborov cookie
Zásady používania súborov cookie Viac informácií o zásadách používania súborov cookie nájdete na stránke Poučenie o ochrane osobných údajov.