Práve uplynulo 110 rokov od záhadnej smrti vynálezcu vznetového motora nemeckého inžiniera Rudolfa DIESELA. Zmizol v mori v noci z 29. na 30. septembra 1913, keď sa vydal z Antverp na cestu do Anglicka, kam však nikdy nedorazil. Zmizol z paluby lode Dresden a dodnes sa špekuluje, či jeho smrť bola samovražda, vražda a alebo nešťastná náhoda.
Pár slov o vynálezcovi
Rudolf Diesel sa narodil 18. marca 1858 v Paríži, kde sa jeho bavorský otec vysťahoval za lepším zárobkom. Vo svojich trinástich rokoch proti vôli rodičov sa mladý Rudolf Diesel odsťahoval ku svojej sesternici do Augsburgu v Nemecku. Tam absolvoval trojročnú kráľovskú živnostenskú školu, ktorá bola prípravkou na priemyselnú školu. V roku 1876 ukončil priemyselnú školu s výborným prospechom a to aj napriek tomu, že rodičia mu žiadnu finančnú podporu neposkytovali. Žil iba zo štipendia a privyrábal si vyučovaním francúzštiny.
Už v priebehu štúdia na priemyslovke sa Diesel zoznámil s valcovým pneumatickým zapaľovačom, ktorý mu dal podnet k premýšľaniu o novom systéme zapaľovania. Po skončení priemyslovej školy začal študovať na mníchovskej polytechnike, kde v tej dobe vyučoval teóriu strojov Carl Linde, ktorý zlepšil chladiace stroje a preslávil sa vynálezom na skvapalňovanie vzduchu.
Tento muž svojou osobnosťou na Diesela veľmi zapôsobil, podobne ako francúzsky fyzik Carnot. Zrejme pod vplyvom týchto významných osobností sa v Dieselovej hlave zrodil plán na vytvorenie najlepšieho tepelného motora. V roku 1879 mal 21-ročný Diesel vykonať záverečné skúšky na vysokej škole, ku ktorým sa dopracoval za pomoci rôznych štipendií a seba odriekania. Nestalo sa tak, pretože ochorel na týfus a skúšky ukončil až 15. januára 1880. Bol to pre neho významný deň, lebo sa ukázalo, že bol najlepším študentom od založenia školy a k jeho dosiahnutému úspechu sa zhromaždil a blahoželal mu celý profesorský zbor.
Začiatky tvorivej činnosti
Po skončení štúdii Diesel nastúpil do Lindovej francúzskej továrne na výrobu ľadu. Vybral si ho sám Carl von Linde, ktorý už poznal schopnosti svojho študenta a na viac jeho schopnosť hovoriť plynule francúzsky ako rodený Francúz.
Dieselovo úsilie však neprestalo smerovať k vynálezu nového tepelného motora a stále sa domnieval, že to možno dosiahnuť amoniakovým absorpčným motorom. Veľkým úsilím a investovaním peňazí zarobených vlastnou prácou sa mu podarilo tento motor uviesť do chodu. V poslednej chvíli však upustil od jeho predvedenia na svetovej výstave v roku 1889 v Paríži.
Aj napriek tomu, že polovicu života Diesel strávil v Paríži stále ho to ťahalo do Nemecka, kde očakával lepšie podmienky pre uskutočnenie svojich plánov.
Do Berlína prišiel Diesel v roku 1890 ešte stále s nádejou na amoniakový motor, ktorý bol však akýmsi druhom parného stroja, v ktorom sa namiesto vodnej pary využívala para amoniaku. Diesel sa však rozhodne nechcel vrátiť k pare a rým viac rástlo jeho nadšenie pre novú ideu, ktorá spočívala vo využití vzduchu ako zdroja kyslíku pre spaľovanie paliva v uzatvorenom pracovnom priestore valca. Tým, že Diesel predpokladal stlačovanie čistého vzduchu vo valci, mohol pracovať až s 8-krát vyšším kompresným tlakom než benzínový motor, bez nebezpečenstva vzniku detonácií, tým dosiahol podstatne vyššiu tepelnú účinnosť motora.
Prvé úspechy a sklamania
Diesel začal konať prípravy na podanie patentu s ideou nového druhu motora. Skôr než tak učinil, považoval za potrebné sa najprv rozísť s Lindeovou spoločnosťou, pretože boli nejasností, či na základe starých zmlúv nemá táto spoločnosť nárok na všetky jeho vynálezy. Tieto obavy Diesela dlho znepokojovali, ale napokon boli priateľskou dohodou odstránené.
Konečne dňa 28.februára 1892 bol Dieselovi udelený nemecký patent číslo 67207 s názvom „Spôsob práce a druh usporiadania spaľovacieho motora." Diesel predpokladal, že účinnosť jeho motora bude 70 až 80 percent a ďalej, že motor bude pracovať bez vodného chladenia. Dieslom stanovené princípy vyvolali ostrú kritiku mnohých učencov.
Prehľad ochrany osobných údajov Tento web používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť tú najlepšiu možnú používateľskú skúsenosť. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webu sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.
Nevyhnutne potrebné súbory cookies
Nevyhnutne potrebné súbory cookies Nevyhnutne potrebný súbor cookie by mal byť vždy povolený, aby sme mohli uložiť vaše preferencie nastavenia súborov cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické súbory cookie
Analytické súbory cookie Tieto súbory cookie nám umožňujú počítať návštevy a pohyb, aby sme mali prehľad o tom, ktoré stránky sú najobľúbenejšie a ako sa na našom webe návštevníci pohybujú. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zhromažďujú, sú agregované, a teda anonymné.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!
Zásady používania súborov cookie
Zásady používania súborov cookie Viac informácií o zásadách používania súborov cookie nájdete na stránke Poučenie o ochrane osobných údajov.