Inovácie a tradície ruka v ruke: ako sa Levické mliekárne vyrovnávajú s klimatickou krízou

Zdravý lokálpatriotizmus pomáha Levickým mliekárňam rásť nielen doma, ale aj na medzinárodnej scéne. Tento podnik zároveň podporuje rozvoj domáceho regiónu, čím vytvára jedinečný príklad udržateľnosti v praxi.

Blízko k farmárom, blízko k úspechu

Denne spracujú okolo 100 000 litrov mlieka. Až 90 % z tohto objemu pochádza od lokálnych farmárov z okolia Levíc do 30 km. Udržiavajú si tak úzke vzťahy s miestnymi farmármi a zároveň sa môžu spoľahnúť na pravidelné dodávky a vyrovnanú kvalitu čerstvého mlieka. Tento región, známy ako Tekov, patrí medzi najvýznamnejšie poľnohospodárske oblasti Slovenska s dlhou tradíciou výroby kvalitných potravín. Mliekárne sa k Tekovu hrdo hlásia a dokonca zdravý lokálpatriotizmus používajú na odlíšenie sa od konkurencie. “Označenie Tekov, tekovský nám dodáva punc regionálnej kvality, čo si cenia nielen tunajší zákazníci,” poznamenáva Marián Šolty, riaditeľ podniku a aktívny hlas slovenských mliekárov doma aj vo svete.

Ako povzbudiť záujem o prácu v potravinárstve?

Momentálne podnik zamestnáva okolo 150 ľudí, no pán Šolty upozorňuje na problém s náborom nových pracovníkov, aj kvôli odlivu do automobiliek či inej priemyselnej výroby. Značný podiel práce, najmä pri výrobe ich špeciality - plesňového syra Niva, totiž stále prebieha ručne. Spolupracujú so strednými odbornými školami v rámci duálneho vzdelávania, ale mladí sa do potravinárstva veľmi neženú. “Nestačí len povedať, že ľudia vždy budú musieť jesť. Musíme im ukázať, že táto práca má budúcnosť a význam. Spolupracujeme aj s univerzitami, aby sme si pripravili budúcich odborníkov na všetkých úrovniach,” dodáva.

Podnik však má povesť tradičného domáceho zamestnávateľa takpovediac “rodinného charakteru”. Stáva sa, že z jednej rodiny u nich pracujú mama, dcéra aj vnučka naraz. Alebo sa k nim ľudia vrátia, keď si vyskúšajú montážnu prácu. V podniku navyše majú bohaté skúsenosti so zapojením rómskych komunít, často aj napriek nižšej kvalifikácii. Pán Šolty prezrádza: “Po zaškolení sa často osvedčia ako veľmi zruční a pracovití zamestnanci. A keď sa raz s nimi na niečom dohodnete a vidia, že to dodržiavate, získavate v nich mimoriadne lojálnych kolegov.” Po chvíli s úsmevom dodáva: “A temperamentnú hudbu k práci ako bonus.”

Klimatické zmeny sa podpisujú aj na mlieku

Zvýšené teploty a zmeny v zrážkach komplikujú pestovanie krmovín, čo ovplyvňuje výnosy na farmách, vrátane produkcie a zloženia mlieka. “Keď je horúco, do určitej teploty to ešte kravy zvládnu a produkujú mlieko s vyšším obsahom vody, takže je zjednodušene povedané redšie. Ale keď to trvá pridlho, znižuje sa aj celkové množstvo nadojeného mlieka. Vtedy už je omnoho náročnejšie dodržať kvalitu výrobkov,” vysvetľuje pán Šolty. Upozorňuje, že aj v tomto ohľade sa mliekári musia pripraviť na budúcnosť. Zmeny podmienok na farmách si podľa neho vynútia prispôsobenie spracovateľských procesov, investície do technológií a do zabezpečenia stabilnej kvality.

Syry vďaka slnku?

Modernizačné plány v Levických mliekárňach preto úzko súvisia s udržateľnosťou. Zameriavajú sa na zníženie energetickej náročnosti najmä pri ohreve a chladení. V spracovaní mlieka a uchovávaní hotových produktov sú totiž zásadné. “Sušiareň mlieka je veľký žrút energií, no vyrobiť chlad je trikrát také drahé,” vysvetľuje pán Šolty. Vysoké náklady na energiu čiastočne vyriešili fotovoltikou na strechách podniku a jej kapacitu plánujú ďalej rozšíriť. Pracujú aj na efektívnejšom využívaní vody, obzvlášť v chladiacich nádržiach.

S dobrým finančným partnerom sa inovácie plánujú lepšie

Pri financovaní svojich rozvojových projektov sa nezaobídu bez eurofondov a najmä spoľahlivej banky. “Máme skúsenosti s rôznymi bankami. Prešli sme si viac či menej úspešnými obdobiami. Mali sme aj takú skúsenosť, kedy nám financujúca banka oznámila exit a museli sme si hľadať inú. VÚB je naša hlavná banka už tri roky a je to obojstranne prospešný vzťah. Vnímame, že VÚBka spolupracuje s potravinármi už roky a ukazuje sa ako spoľahlivý partner sektora. Určitým spôsobom dbá o to, aby sme neutrpeli nejakú väčšiu ujmu, a aby sme sa dostali k peniazom, lebo príležitosti na investovanie tu sú.”

O Levických mliekárňach: Levické mliekárne sú na trhu vyše 70 rokov a so 150 zamestnancami ročne spracujú okolo 35 miliónov litrov mlieka. Okrem klasického sortimentu mlieka, smotany, masla, tvarohu a syrov majú aj žiadaný delaktózovaný program. Gastro balenia vyrábajú pre HORECA zákazníkov. Pre potravinárov vyrábajú sušené mlieko. Dobre známy je ich Tekovský salámový syr či Tekovská tehla. Vlajkovou loďou je však plesňový syr Niva.

Zdroj: VÚB, a.s.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down