12.02.2025 | 11:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jedna krajina - jeden špeciálny potravinový produkt

Khadiga Khanomová o plodoch chlebovníka obyčajného do detailov nikdy nerozmýšľala, hoci ich vo svojom živote videla mnoho. V jej domovskom regióne Gazipur, ktorý sa nachádza asi 50 kilometrov od bangladéšskeho hlavného mesta Dháka, je tieto podlhovasté pichľavé zelené plody, vážiace aj niekoľko kilogramov, ťažké prehliadnuť.

DHÁKA. Khadiga Khanomovási zvykla chlebovník spolu s rôznymi ďalšími prísadami pridávať do svojho kari. Nikdy si ale nemyslela, že raz sa toto ovocie  stane jedným z hlavných zdrojov príjmu jej rodiny.

Jej predstava sa postupne začala meniť vtedy, keď sa ako 37-ročná žena v domácnosti zúčastnila na sérii školení, kde sa naučila to, ako sa chlebovník dá spracovať a využiť v širokej ponuke produktov.

Po absolvovaní školení, ktoré usporiadala Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) OSN, sa Khadiga Khanomováodhodlala k odvážnemu kroku a začala samostatne podnikať. V súčasnosti už zákazníkom ponúka chlebovník spracovaný na rôzne produkty - či už sú to nakladané ovocie, džem, koláče, pizza alebo dokonca rastlinná „koženka“.

Symbol hojnosti

V súčasnosti spolu s jej piatimi zamestnancami denne spracúva asi sto kilogramov chlebovníka. Robí tak v časti jej domu, ktorý si upravila pre potreby podnikania. Touto prácou zabezpečuje pre seba a pre svoju rodinu príjem asi 400 dolárov mesačne. Hrdo hovorí, že tento príjem pomáha živiť jej rodinu, a dokonca jej umožňuje vytvoriť si úspory, ktoré sú potrebné na budúce rozširovanie jej podniku. Takto jej chlebovník zmenil celý život.

Vyššie spomenuté školenie bolo organizované vďaka iniciatíve FAO s názvom Jedna krajina, jeden špeciálny potravinový produkt, v rámci ktorého krajiny identifikujú produkty s najväčším trhovým potenciálom a potom sa - aj s následnou podporou - snažia o realizáciu príslušného podnikateľského zámeru.

V prípade Bangladéša, ktorý je druhým najväčším producentom chlebovníka, bola voľba jasná. Chlebovník je v tejto krajine národným ovocím a zároveň je aj symbolom hojnosti. Jeho potenciál však zostáva z veľkej časti nevyužitý.

Častým problémom je dodať na trh dostatočné množstvo tejto plodiny. Zaostalé metódy, ktoré sa využívajú pri jeho pestovaní, znižujú úrodu, a časť produkcie často zhnije skôr ako sa dostane do predaja, za čo môže nevhodné skladovanie chlebovníka po jeho zbere.

(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down