Štáty Európskej únie chcú podľa spoločnosti DKV Euro Service, poskytujúcej služby dopravcom, počas piatich rokov získať z výberu mýta až o tretinu viac príjmov. V rokoch 2012 až 2016 sa má ročný výber mýta v Európe zvýšiť z 25,1 mld. eur na 32,4 mld. eur.Uviedol to riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Euro Service Jürgen Steinmeyer.
Z tohto dôvodu sa podľa servisnej spoločnosti môžu v najbližších troch rokoch pripraviť na drahšie potraviny aj slovenskí spotrebitelia. Rastúce náklady na prepravu tovarov a nízky, iba 46-percentný podiel slovenských potravín v obchodoch, vytlačia ceny potravín smerom nahor.
Tretinový nárast výberu mýta sa podľa DKV Euro Service výraznejšie prejaví na zahraničných potravinách, pri ktorých má preprava vyšší podiel na cene a po ceste sa prepravuje až 75% tovaru. Dopravcovia majú minimálnu ziskovosť a každé zvýšenie nákladov musia premietnuť do cien prepravy, ktorá sa zase prejaví na cene prevážaného tovaru. Spomenutá spoločnosť predpokladá, že najviac sa môžu zvýšiť ceny potravín prevážaných z Maďarska. Od júla 2013 tam dopravca za kamión namiesto 11 eur za jednodňovú diaľničnú známku pre celé Maďarsko zaplatí vyše 100 eur na mýte, čiže desaťnásobne viac.
"Treba si uvedomiť, že akékoľvek spoplatnenie ďalších ciest alebo zvýšenie sadzieb niekto musí zaplatiť. A tým niekým je občan, ktorému sa zvýšené náklady na dopravu premietnu do ceny výrobkov, ktoré kamiónová doprava prepravuje,“ tvrdí riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík.
Od októbra výrazne zdražie aj preprava francúzskeho a španielskeho tovaru pre tzv. ekologickú daň na francúzskych štátnych a okresných cestách. Dopravca sa tak pri ceste Francúzskom nemôže vyhnúť spoplatneniu, keďže k 9-tisíc kilometrom diaľnic pribudne ďalších 15-tisíc kilometrov ciest. „Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín,“ dodal O. Pavlík. (sita)