Britský maloobchodný reťazec Tesco zaznamenal v uplynulom obchodnom roku 2012/2013 prvýkrát po 20 rokoch pokles zisku, a to o viac ako 50%.
Reťazec zároveň oznámil, že sa stiahne z amerického trhu a v USA odpíše stratu 1,5 miliardy USD (1,14 miliardy eur). Informovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.
Tesco od roku 2007 investovalo zhruba miliardu libier do siete predajní Fresh & Easy, ktorá ponúkala čerstvé a lacné produkty jeho vlastnej značky, ale nedokázala konkurovať americkým reťazcom a neustále vykazovala straty.
Vedenie Tesca zároveň oznámilo, že obmedzí ďalšie investície v Británii a odpíše 804 miliónov libier (938,26 milióna eur) z hodnoty britských nehnuteľností, ktoré nebude ďalej rozvíjať. Odpisy z prevádzok v Poľsku, Česku a Turecku dosiahli ďalších 500 miliónov GBP. Reťazec zároveň oznámil, že zvýši na 115 miliónov libier rezervy na pokrytie prípadných strát finančnej divízie Tesco Bank. To všetko malo negatívny vplyv na zisk spoločnosti v uplynulom roku.
Vedenie Tesca sa teraz sústredí na udržanie dominantnej pozície na domácom britskom trhu. Tesco je tretím najväčším maloobchodným reťazcom na svete po americkom Wal-Marte a francúzskom Carrefoure. Dve tretiny jeho tržieb však stále pochádzajú z Británie, kde čelí veľkému tlaku konkurencie.
Zisk Tesca pred zdanením v obchodnom roku, ktorý sa skončil 23. februára 2013, dosiahol 1,96 miliardy libier, čo predstavuje medziročný pokles o 51,5%.
Takzvaný základný obchodný zisk reťazca sa za uplynulých 52 týždňov znížil o 13%, na 3,45 miliardy libier. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, však očakávali, že klesne ešte viac, a to na 3,4 miliardy libier. Tržby skupiny vzrástli o 1,3%, na 72,4 miliardy libier.
Podiel Tesca na britskom trhu s potravinami však klesol pod hranicu 30%. Zákazníci v Británii, ale aj v Európe majú totiž hlbšie do vrecka v dôsledku vládnych úsporných opatrení a vysokej nezamestnanosti, a vyhľadávajú lacnejšie potraviny konkurenčných diskontných reťazcov. (tasr)