Kvalita z našich regiónov. Tak sa volá projekt, zameraný na podporu tovarov, vyrábaných na Slovensku. Iniciátori tohto projektu sa v utorok stretli na tlačovej besede s novinármi.
„Okolité rozvinuté krajiny, trebárs Rakúsko či Nemecko, majú svoje výrobky, ktoré systematicky a účinne podporujú pri ich odbyte. My, obchodníci, sme na jednej strane kozmopoliti. Mali by sme predávať predovšetkým také tovary, ktoré chce spotrebiteľ a ktoré sú pri porovnateľnej kvalite preňho cenovo výhodnejšie. Ale na druhej strane musíme hľadieť aj na synergický efekt. Veď viac práce pre domáceho spotrebiteľa značí to, že bude mať viac peňazí, a že v dôsledku toho si bude môcť dovoliť nakúpiť aj viac tovarov. A to aj takých, ktoré boli vyrobené práve na Slovensku,“ povedal v úvode tlačovej besedy Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR.
Dodal, že k realizácii projektu Kvalita z našich regiónov ich viedla myšlienka podporovať slovenskú prácu, slovenskú zamestnanosť a slovenského spotrebiteľa.
„Na oslovenie tuzemského spotrebiteľa už nestačí len EAN kód 858, ako si to mnohí mylne myslia,“ konštatoval P. Konštiak, a dodal, že myšlienku, obsiahnutú v projekte Kvalita z našich regiónov, majú v pláne rozšíriť na všetkých účastníkov trhu.
„Projekt sa už dostal do povedomia spotrebiteľa,“ konštatovala Eva Szabová, riaditeľka Sekcie obchodu a ochrany spotrebiteľa na Ministerstve hospodárstva SR. Zároveň upozornila, že výchova spotrebiteľa je dlhodobý proces. Pritom projekt Kvalita z našich regiónov má za sebou len prvý ročník existencie. Predbežné výsledky tohto snaženia sú však sľubné.
„Tri štvrtiny z nami oslovených 500 respondentov tento projekt zaregistrovali, to znamená, že o ňom vedia,“ konštatoval Martin Mravec, riaditeľ agentúry GfK, ktorá sa v období od 26. augusta do 5. septembra tohto roku venovala výskumu toho, ako spomenutý projekt pôsobí na slovenských spotrebiteľov. Podľa M. Mravca osem percent zo slovenských spotrebiteľov dáva pri nákupe jednoznačnú prednosť výrobkom vyrobeným na Slovensku, a podľa pôvodu výrobku sa pri jeho výbere rozhoduje až takmer tretina spotrebiteľov. Slovenský pôvod produktov si pri ich výbere ľudia všímajú najmä pri mlieku a mliečnych výrobkoch, pri pive, mäse a mäsových výrobkoch.
Autorka projektu, Bohumila Tauchmanová, upozornila, že stále je reč len o prvom ročníku. „Začali sme potravinami. Postupne však chceme pozornosť spotrebiteľa upriamiť aj na ďalšie na Slovensku vyrábané komodity,“ konštatovala. „Pre vidiek je dôležité, že počítame aj s rozšírením projektu v spolupráci so Združením miest a obcí Slovenska, aby šancu dostali aj menšie mestá a obce.“
Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu P. Konštiak si v priebehu tlačovej besedy neodpustil ani niektoré polemické vyjadrenia. „Nesedia tu dnes s nami zástupcovia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. A ja sa pýtam sa: Prečo?", položil si rečnícku otázku P. Konštiak. „Veď práve táto ustanovizeň v prvom rade zodpovedá za danú problematiku... A kedy dalo MP a RV SR do masmédií relevantnú informáciu na túto tému? A ako sa stará o výchovu slovenského spotrebiteľa? To radšej riešime tabule hanby, v obchodoch hľadáme jeden jogurt s jednodňovým prešvihnutím dátumu spotreby, aby sme z našich obchodov vyhnali ďalších zákazníkov,“ povzdychol si P. Konštiak.
A kritické expozé na adresu tých, čo tam neboli, zaklincoval veľmi stručne: „Je to hanba.“