V slávnostnej a zároveň priateľskej atmosfére sa začiatkom decembra uskutočnil zimný odborný seminár spoločnosti ADAMA Agriculture Slovensko, spol. s r. o., ktorá si v príjemnom prostredí Wellness Hotela Chopok v Demänovej Doline pripomenula spolu so svojimi obchodnými partnermi, pozvanými poľnohospodármi, nielen dosiahnuté úspechy a spoluprácu v roku 2015, ale aj prvé výročie vzniku nového názvu a loga tejto nadnárodnej spoločnosti.
Značka ADAMA sa vryla
Hostí podujatia privítal Ing. Miroslav Španitz, riaditeľ spoločnosti Adama Slovensko. Na úvod pripomenul prvé výročie vzniku globálnej značky Adama od prevzatia izraelskou chemickou spoločnosťou Makhteshim Agan. Poďakoval za veľmi dobrú spoluprácu v tomto výnimočnom roku z pohľadu vzniku nového názvu a loga firmy. Vyzdvihol hodnotu priateľských vzťahov s obchodnými partnermi, poľnohospodármi, ktorí dôverujú produktom spoločnosti so zachovaním týchto kontaktov do budúcnosti. Ako uviedol M. Španitz: „Vychádzať v ústrety je light motív obchodnej činnosti spoločnosti Adama na Slovensku.“ Zároveň poďakoval aj celému tímu spoločnosti Adama Slovensko, osobitne vyzdvihol činnosti obchodného tímu, logistiky, marketingu, registrácií a odborného poradenstva poskytovaného priamo v praxi.
Zložitý trh ochrany rastlín
Hosťom podujatia sa prihovoril Ing. Pavel Kratochvíl, country manager spoločnosti Adama pre Českú a Slovenskú republiku. Vo svojom vstupe sa zameral na úspechy spoločnosti Adama vo svete, na obchodnú pozíciu firmy s výhľadom do budúcnosti.
„Výsledky firiem pôsobiacich v oblasti ochrany rastlín boli v minulom roku ovplyvnené celým radom faktorov. Dôležitým ukazovateľom, ktorý má vplyv na priemysel ochrany rastlín je Hrubý domáci produkt (HDP), napr. v Brazílii sa HDP prepadlo o jedno percento, čo malo negatívny dopad na tento priemysel ako celok. Taktiež Čína mala svoje ekonomické problémy, ale je to trh, ktorý stále expanduje,“ hodnotil P. Kratochvíl.
Narastajúci počet obyvateľov planéty kladie vysoké nároky na produkciu potravín a teda ochranu plodín, pritom sa zmenšuje plocha ornej pôdy. Vďaka novým odrodám a pestovateľským technológiám dochádza k zvyšovaniu výnosov, ale to nestačí pokryť dopyt po potravinách. Význam a uplatňovanie prípravkov na ochranu rastlín je tak pre mnohé plodiny nenahraditeľný, ak sa neošetria včas, kvalitne a v správnom termíne, dochádza k veľkým stratám na úrode, napr. pri pšenici sa môže znížiť úroda až o 43 percent, u kukurici až o 54 percent.
Adama – vedúca firma na trhu off-patentových prípravkov
Podľa P. Kratochvíla bude rok 2016 zaujímavý z pohľadu pravdepodobných fúzií dominantných firiem pôsobiacich v oblasti ochrany rastlín. Z hľadiska obchodu je dôležité pôsobiť v štátoch a teritóriách, ktoré majú priaznivý ekonomický rast (Čína, Kanada, Argentína, atď.). Čínsky trh (lokálny) s pesticídmi má do budúcnosti predpoklad (5 – 6 rokov), že sa zdvojnásobí, čím sa stáva podnikateľsky mimoriadne zaujímavý. Tým, že Adama je z časti vlastnená čínskou spoločnosťou, jej pozícia na tomto trhu je v súčasnosti na treťom mieste.
„Čo sa týka pozície spoločnosti vo svete, je Adama siedmy najväčší agrochemický koncern na svete s vedúcim postavením na trhu off-patentových prípravkov na ochranu rastlín,“ uviedol P. Kratochvíl a dodal: „Európa pre našu spoločnosť zostáva významným priestorom pre podnikanie a to nielen pre objem predaja prípravkov na ochranu rastlín, ale aj pre profitabilitu, ktorú európske teritórium má.“
Dominujú herbicídy, presadzujú sa fungicídy
Z portfólia pesticídov, celosvetovo dominujú herbicídy až 60 percent, ale možnosti rastu predaja sú už obmedzené, čo neplatí pre trh s fungicídmi, ktorý expanduje. Celkový trh s pesticídmi v Európe je 10 miliárd euro a ako uviedol P. Kratochvíl, je to toľko, čo v Brazílii. Obrovský potenciál a obchodné príležitosti vidí firma na východe Európy napr. na Ukrajine a v Rusku.
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.