18.09.2018 | 08:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Organizácia predaja konzumných vajec

Vyprodukované konzumné vajcia pri drobnochovateľoch alebo veľkochovateľoch majú byť čo najskôr po znesení prístupné konzumentovi. A to buď priamo, alebo prostredníctvom nákupov do trhových miest, veľkoskladov a presunuté do obchodov alebo obchodných organizácií na predaj.

Producent vajec môže predávať svoju produkciu priamo konzumentovi, alebo môže uprednostniť obchodné organizácie, ktoré majú obchodné reťazce.

Producent, ktorý má priamy predaj, konzumentovi predáva čerstvé vajcia a do ceny započíta aj náklady na ich predaj. Vajcia môžu byť netriedené, alebo triedené podľa hmotnostných skupín: S - malé, M - stredné, L - veľké, XL - veľmi veľké.

Priamy predaj zahŕňa nasledovné formy predaja:

  • predaj na farme;
  • podomový (pouličný - ambulantný predaj, tržnice);
  • obchody producenta;
  • predaj cez maloobchod alebo veľkoobchodné reťazce (Tesco, Lídl, Kaufland a iné).Obchodné reťazce tvoria rad oddelených, vzájomne závislých organizácií zainteresovaných v procese predaja potravinových článkov. Využívajú sa, keď výrobca nemá čas a financie na priame riadenie predaja. V sprostredkovaní tieto majú špecializáciu, skúsenosti, styky a znalosti z predaja vajec.

Priamy predaj sa realizuje:

    • Predaj na farme: Farmár môže predávať vajcia na bráne farmy (vrátnici), čo závisí od vybavenia (prístrešky, unibunky, miestnosť), podľa počasia a vybavenia farmy. Predávajú sa vajcia štandardné, ale aj neštandardné, náklepky (vajcia s porušenou škrupinou). Vajcia môžu byť netriedené a triedené - štandardné podľa hmotnostných skupín. Do ceny sú zahrnuté náklady na prepravu a skladovanie, takže sú lacnejšie ako v obchode.
    • Pouličný (ambulantný, tržnicový) predaj: Producent do predajných miest predáva čerstvé vajcia za nižšie ceny a mnohí konzumenti uprednostňujú takýto predaj pred nákupom v obchode.
    • Predajne farmára (producenta): Niektorí farmári majú svoje predajne vajec niekedy spojené s jatočnou hydinou a výrobkami z mäsa hydiny. Výroba má priamy kontakt s konzumentom. Nevýhoda takého systému je, že koncom dňa musí farmár znížiť ceny, aby predal zásoby vajec a neviezol ich na farmu, ak nemá vhodné chladiace zariadenie.
    • Predaj v miestnych obchodoch: Producent dodáva vajcia priamo do obchodov, prípadne ich predáva       priamo inštitúciám ako hotelom, reštauráciám, školám, nemocniciam či sociálnym zariadeniam. Výrobca musí zaručiť požadovanú kvalitu vajec a priamo ich zásobuje svojou dopravou.

 

Celý článok prof. Martina Halaja, CSc. z SPU Nitra je uverejnený v ROĽNÍCKYCH NOVINÁCH č. 37.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down