Podiel slovenských výrobkov na pultoch obchodných reťazcov sa po roku opäť znížil. Po 12 mesiacoch bol zaznamenaný aj pokles produktov privátnych značiek. Obidve zistenia sú výsledkom prieskumu, ktorý dnes v Bratislave prezentovala nezávislá prieskumná agentúra GfK s Potravinárskou komorou Slovenska (PKS).
BRATISLAVA. Podiel domácich potravín sa podľa GfK na pultoch slovenských obchodov medziročne znížil o 0,6 %. Produkty privátnych značiek poklesli až o 4 %. PKS výsledky prieskumu hodnotí skôr pozitívne a nádejne.
Podľa výsledkov prieskumu podiel slovenských výrobkov celkovo stúpol len v Žilinskom, Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Paradoxne v chudobnejších regiónoch Slovenska. Podľa generálneho riaditeľa GfK Martina Mravca vzrástol na trhu počet slovenských vín zo 48 % na 51 %, mlieka zo 62 % na 64 %, párkov z 57 % na 67 % či šunky zo 47 % na 55 %. Z obchodných reťazcov je najslabšie zastúpenie potravín zo Slovenska v predajniach spoločnosti Lidl 16 %. Najviac domácich výrobkov, naopak, ponúkajú obchody COOP Jednota 62 % a CBA 56 %.
Privátne značky sú najviac zastúpene pri mlieku, konzervovaných výrobkoch a olejoch. Najmenej pri liehovinách, pive či víne. "V hypermarketoch klesol medziročne počet privátnych výrobkov o 5 %," spresnil Mravec.
Prezident PKS Daniel Poturnay je s výsledkami spokojný. Vývojový trend domácich produktov hodnotí ako stabilizovaný. Teší ho najmä pokles privátnych značiek z 23 na 19 %. "Je to pozitívny krok, nielen smerom k výrobcom, ale aj spotrebiteľom. Podiel vystavených domácich produktov je však už niekoľko rokov klesajúci. Podarilo sa nám ale tento pokles zmierniť," povedal Poturnay.
Za tento stav môže podľa neho rastúce povedomie o domácich produktoch u občanov a Iniciatíva na podporu ekonomiky Slovenska, ktorú podpísal Zväz obchodu a cestovného ruchu SR s PKS v decembri minulého roka. "Potvrdilo sa, že výška platu Slovákov nemá vplyv na kúpyschopnosť domácich produktov," uviedol.
(tasr)
(Viac sa dočítate v Roľníckych novinách)