20.10.2016 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Voľnobežný diferenciál systém „NO SPIN“

Technický pokrok napreduje míľovými krokmi a výrazne ovplyvňuje aktivity vo výrobnej i nevýrobnej sfére a v konečnom dôsledku aj technickú úroveň finálnych výrobkov vrátane poľnohospodárskej techniky. Často sa vyskytujú názory, že vysoká technická úroveň strojov a zariadení je vo všeobecnosti dôsledkom resp. výsledkom elektroniky, či elektronizácie za každú cenu. V niektorých prípadoch možno s takýmto a podobnými názormi aj čiastočne súhlasiť, avšak, čo je možno elektronizovať na štandardnej stupňovej prevodovke bez synchronizácie s radením pri vypnutej spojke, teda bez zaťaženia. Takmer ideálne možnosti elektronizácie však ponúka diferenciálna hydrostatická prevodovka s plynulou reguláciou prevodu. Takže pre elektronizáciu je potrebné najprv vytvoriť vhodné mechanické a hydraulické konštrukčné riešenia. V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že v technike aj poľnohospodárskej existujú progresívne konštrukčné riešenia, ktoré spoľahlivo slúžia svojmu účelu aj bez elektronizácie.

Nesamosvorné a samosvorné diferenciály

 

Funkcia klasického kužeľového diferenciálu je všeobecne známa. Jednoducho sa uvádza, že kužeľový diferenciál umožňuje rozdielne otáčky hnacích kolies (ľavého a pravého) pri jazde vozidla v zákrute. Spravidla sa zvykne pritom zdôrazniť, že o koľko sa otáčky jedného kolesa znížia, o toľko sa otáčky druhého kolesa zvýšia. Takto popísaná funkcia kužeľového diferenciálu je jednoducho postačujúca a z kinematického hľadiska naznačuje, že sa jedná o diferenciálny mechanizmus s dvoma stupňami voľnosti. To prakticky znamená, že kužeľový diferenciál má dva členy hnané tzn. ľavé a pravé koleso. Takýto mechanizmus má jednu zásadnú nevýhodu, ktorá spočíva v tom, že funguje cestou menšieho odporu. Z praxe je známe, že pri rozdielnych záberových podmienkach jednotlivých kolies, sa koleso s horšími záberovými podmienkami otáča rýchlejšie, než koleso s lepšími záberovými podmienkami. Dokonca pri zaťažení traktora vysokou ťahovou silou sa koleso s lepšími záberovými podmienkami zastaví, pričom druhé sa otáča dvojnásobnými otáčkami v porovnaní s teoretickými otáčkami resp. otáčkami klietky diferenciálu. V takomto prípade je nevyhnutné použiť uzávierku diferenciálu, čím sa diferenciál vyradí z činnosti.

Viac v RN č.41

prof. Ing. ANTON ŽIKLA, CSc.

Ing. JÁN KOSIBA, PhD.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down