10.08.2021 | 07:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vývoj obilných kombajnov je neustály

Už vyše osemdesiat rokov skúmajú konštruktéri tajomstvo čoraz efektívnejšieho strojového zberu úrody zrnín. Konštruktéri spoločnosti Massey - Harris asi pred 80 rokmi v Kanade spustili prvý samohybný obilný kombajn. Ich vývoj a výroba sa zrýchlili pred 70 rokmi na konci 40. a 50. rokov 20. storočia a v mnohých krajinách sveta boli vyrábané tradičné konštrukcie obilných kombajnov s tangenciálnym mláťacím ústrojenstvom a vytriasadlami, ktorých priechodnosť a výkonnosť v porovnaní s dnešnými sa neustále zvyšovala, na zhruba desať násobok.

Po týchto zámorských snahách nasledoval v Európe v roku 1952 experimentálny stroj od belgickej spoločnosti Claeys (dnešný predchodca spoločnosti New Holland) a v roku 1953 bol na trh uvedený CLAAS Hercules, čím sa začala skutočná mechanizácia zberu zrnín. V polovici 70. rokov sa objavili aj kombajny s axiálnym mláťacím ústrojenstvom (Axial Flow), systémom mlátenia a separácie (New Holland, CASE IH, Gleaner). Hybridné kombajny s tangenciálnym mláťacím ústrojenstvom a axiálnym rotačným separátorom sa používajú od polovice 90. rokov. Uvedené vývojové trendy boli zamerané na zvýšenie priechodnosti obilných kombajnov.

V súčasnosti po celom svete vyrába obilné kombajny vo vytriasadlovom, rotorovom alebo hybridnom prevedení 13 spoločností. Medzi trendy ich vývoja patrí výkonnejší, palivovo úsporný motor s nízkymi emisiami, zvýšená priechodnosť, automatická regulácia zaťaženia mláťacieho ústrojenstva, jednoduchšie a spoľahlivejšie systémy pohonu, veľká kapacita zásobníka zrna, vysoká výkonnosť vyprázdnenia zásobníka zrna, efektívnejší systém drvenia a rozhadzovania slamy, pohon všetkých kolies so súčasným šetrením pôdy, vyšší komfort jazdy, vyspelejšia palubná elektronika, automatické pripojenie adaptéra, a realizácia precízneho nasadenia flotily strojov. Hlavným cieľom je dosiahnuť čo najmenšie poškodenie vymláteného zrna, vyššiu čistotu a zníženie strát zrna.

Na svete existuje asi dvadsať značiek obilných kombajnov, z ktorých 14 dominuje na európskych ako aj na severoamerických trhoch. Počet predaných obilných kombajnov v celosvetovom meradle je asi 30 až 35 tisíc kusov za rok. Väčšinu prevedení kombajnov vyrába spoločnosť AGCO (Challenger / Fendt Massey Ferguson), ktorá zahŕňa vytriasadlové, rotorové ako aj hybridné typy. Najväčšiu produkciu obilných kombajnov má firma John Deere, ktorá má 5 a 6 vytriasadlové modely (T a W) a rotorové modely s typovým označením „S“. V minulosti mala hybridný obilný kombajn aj spoločnosť John Deere. Druhým najväčším výrobcom na svete je CLAAS, ktorý v najširšom sortimente vyrába tangenciálne bubnové a hybridné kombajny. Vyrába tiež stroje s tangenciálnym mláťacím bubnom s 4, 5 a 6 vytriasadlami slamy (AVERO, TUCANO, LEXION), zatiaľ čo hybridné systémy vyrába aj vo verziách s jedným a dvoma rotormi (LEXION 700 / TUCANO 500).

Medzi kombajnami spoločnosti New Holland sú typy 4, 5 a 6 vytriasadlové (TC / CX) ako aj dvojbubnové axiálne konštrukcie (CR). Rostselmash / Versatile je tiež významným výrobcom vytriasadlových, ako aj jednobubnových axiálnych konštrukcií. CASE IH je najväčší výrobca klasických axiálnych jednobubnových kombajnov na svete. Okrem nich sú významnými výrobcami kombajnov v západnych štátoch aj fínske kombajny Sampo-Rosenlew a bieloruské Gomselmash, ako aj čínske Foton Lovol. Predpokladám, že netreba zdôrazniť tú skutočnosť, že väčšina vývojových trendov pochádza od najväčších výrobcov (AGCO, CLAAS, CASE IH, New Holland, John Deere), ale ostatní výrobcovia sa tiež snažia držať s nimi krok.

doc. Ing. Juraj Maga, Dr.

Katedra strojov a výrobných biosystémov

SPU v Nitre

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down