15.05.2023 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Záujem o biovýrobky klesá, online predaj potravín rastie

Pokles záujmu spotrebiteľov o biovýrobky, tlak na udržateľnosť výroby, potreba inovácií a zavádzania nových technológií, nedostatok pracovnej sily, rast cien komodít, ale aj nárast online predaja potravín v najbližších rokoch až o 30 %.

Aj to sú výzvy, ktorým bude poľnohospodárstvo podľa nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) v roku 2023 čeliť.
        "Okrem cenových výziev sú niektoré druhy surovín a zložiek stále nedostatkové a dostupnosť tak musí často zohrávať hlavnú úlohu pri procese obstarávania a je zväčša dôležitejšia ako konkurencieschopné ceny," upozornil konzultant ERA Radovan Mik.
        "Napriek zmenám spotrebiteľského správania však vidíme aj posilnenie úlohy udržateľnosti, a to ako celospoločenský jav s dopadom aj na agropotravinársky priemysel. Spotrebitelia si totiž stále viac uvedomujú dopad svojich rozhodnutí v oblasti potravín na životné prostredie, na čo spoločnosti reagujú vývojom udržateľnejších a ekologickejších výrobkov a výrobných procesov," konštatoval Mik.         
        Tento trend by tak mal byť podľa analýzy hnacím motorom významných investícií do výskumu a vývoja, ako aj zvýšenej spolupráce medzi spoločnosťami, vládami a občianskou spoločnosťou.
        Ako ukázala analýza ERA, aj napriek výzvam je agrosektor nateraz odolný a chce pokračovať v inováciách. "Spoločnosti skúmajú nové technológie a postupy na zníženie množstva odpadu, zlepšenie efektívnosti a zvýšenie produktivity. Čoraz populárnejšie je napríklad precízne poľnohospodárstvo, ktoré umožňuje poľnohospodárom využívať údaje a analytiku na optimalizáciu produkcie plodín a znižovanie spotreby vstupov, ako sú chémia, voda a hnojivá," poznamenal Mik.
        Pokračujúci je aj trend zameraný na rastlinné a alternatívne bielkoviny, a to najmä z dôvodu rastúcich obáv o vplyv živočíšnej výroby na životné prostredie a zdravotných výhod rastlinnej stravy.
        Trendom bude aj v tomto roku v potravinárskom priemysle rast elektronického obchodu. Už počas pandémie COVID-19 sa mnohí spotrebitelia presunuli na online nakupovanie potravín a napriek jej odzneniu by mal tento trend pokračovať. "Dokonca sa predpokladá, že online predaj potravín v najbližších rokoch vzrastie o 20 až 30 %, čo poskytne spoločnostiam nové príležitosti na oslovenie spotrebiteľov a odlíšenie sa od konkurencie na preplnenom trhu," doplnil Mik.
        "Celkovo možno povedať, že globálny agropotravinársky priemysel síce bude čeliť novým výzvam, ale aj príležitostiam, vychádzajúcich jednak z meniacich sa spotrebiteľských preferencií, ako aj nástupu nových technológií a potreby udržateľnosti. Odvetvie však považujeme za odolné a inovatívne a spoločnosti sú nútené venovať sa novým stratégiám, aby zostali konkurencieschopné na rýchlo sa meniacom trhu," dodal Mik.
        Expense Reduction Analysts patrí k svetovo vedúcim špecialistom v riadení a optimalizácii nákladov firiem viac 30 rokov.

(tasr)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down