20.01.2011 | 08:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

K mliečnym automatom sa už ľuďom príliš nechce

Preč sú časy, kedy v Českej republike rástli automaty na mlieko ako huby po daždi a poľnohospodári sa tešili, že obišli obchodníkov a nemusia sa s nimi deliť o zisk.

Záujem zákazníkov o mlieko z automatov prudko opadol, čo je spôsobené tým, že novinka už prestala byť novinkou, ale i tým, že odborníci spotrebiteľov varovali pred možnými negatívnymi zdravotnými účinkami neprevareného mlieka z automatov. Českí roľníci sa ale nevzdávajú a zákazníkov oslovujú novou formou predaja: s dodávkou plnou mlieka a mliečnych výrobkov prídu priamo pred ich domovy.
Kým pred rokom chovatelia denne predávali prostredníctvom automatov stovky litrov mlieka, dnes už je dopyt taký malý, že zisk z predaja ani nepokrýva náklady na ich prevádzku. Mnohí poľnohospodári preto automaty rušia.
„Predávame o 150 litrov mlieka menej než treba na to, aby sa prevádzka automatu vôbec zaplatila,“ povedal pre denník MF Dnes Tomáš Kuchta, ktorý vlastní dva automaty v Českých Budějoviciach. „Prerobili sme na tom veľa peňazí,“ dodal.
Nie všetci sa ale môžu nerentabilných automatov tak rýchlo zbaviť. „Dostali sme na automat dotáciu od kraja, takže ho zatvoriť nemôžeme. Obmedzili sme ale prevádzku na dva dni v týždni. A keď to tak pôjde ďalej, skončíme,“ vyhlásil pre Deník chovateľ Zdeněk Plocek, ktorý vlastní automat v juhomoravských Rosiciach.
Kto a čo stojí za náhlou zmenou spotrebiteľských preferencií? Poľnohospodári zhodne obviňujú Michaela Víta, hlavného hygienika ČR. „Okamžite po vystúpení M. Víta sa znížila spotreba na polovicu a od tej doby už len klesala. Pritom predtým sme z automatov vo všedné dni predávali 400 a cez víkendy až 600 litrov mlieka denne. Dostali sme sa do situácie, kedy sa v jednom automate predalo za deň okolo 25 a v druhom 70 litrov mlieka,“ povedal pre MF Dnes Karel Šámal, riaditeľ Poľnohospodárskeho podniku Hospříz.
Novinkou, ktorou sa českí roľníci snažia prekonať fiasko s automatmi, je rozvoz mlieka priamo k zákazníkom domov. So službou zvanou Mlieko až do domu začal Stanislav Němec a Jan Miller. Svoje hospodárstva majú neďaleko Prahy, a tak sa rozhodli, že túto strategickú polohu využijú.
„Začali sme koncom roku 2010. Nemali sme prakticky žiadnu reklamu a vec sme koncipovali ako donášku do domu. Počas dvoch týždňov sme zistili, že nie sme fyzicky schopní pokryť dopyt. Preto sme prešli na systém zastávok,“ opísal pre MF Dnes Stanislav Němec.
Tak, ako pred niekoľkými rokmi chodilo po uliciach zmrzlinárske auto a pútalo pozornosť svojou nezameniteľnou zvučkou, tak dnes chodia po Prahe a Stredočeskom kraji dve biele dodávky, ktoré zákazníkov na svoju prítomnosť upozorňujú cinkaním kravských zvoncov a bučaním. Dodávky chodia podľa cestovného poriadku dostupného na internete. Každý deň idú po inej trase (celkovo majú dvanásť rôznych trás), preto si treba nákup naplánovať. Roľníci odporúčajú zákazníkom, aby si výrobky dopredu objednali, no nie je to nevyhnutné.
Spotrebitelia si takýmto spôsobom môžu zaobstarať čerstvé mlieko (liter za 25 Kč), jogurt (pol kilogramu za 20 Kč), balkánsky syr i čerstvý syr (oba stoja 25 Kč za 125 gramov). Ponúkané mlieko je síce pasterizované, no inak sa nijako neupravuje (neprechádza ani odstreďovaním).
„Cieľom je, aby jedno auto denne predalo asi 500 litrov mlieka, zatiaľ sme tak na 70 percentách výkonu, ale dopyt pomaly stúpa,“ povedal pre MF Dnes Stanislav Němec. „Cítime, že problémy tu sú, ale sme si istí, že štrajkovaním a blokovaním diaľnic ich nevyriešime. Preto hľadáme nové cesty. Alebo to aspoň skúšame,“ doplnil.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down