Kam smeruje slovenské zeleninárstvo

Slovenská zelenina zaspala dobu a to napriek miernemu náskoku z deväťdesiatych rokov minulého storočia. Počet pestovateľských plôch klesá, rovnako aj celkové ročné výnosy, čelíme veľkej cenovej konkurencií zeleniny z dovozu. V rámci podpôr nepatrí slovenské zeleninárstvo medzi priority. Napriek tomu vidím v posledných piatich rokoch pozitívne trendy, ktoré je potrebné správne uchopiť a podporiť.

Čím to je?

Slovenskí zeleninári neboli dostatočne pripravení na otvorenie trhov a príchod konkurencie. Súčasne štát, na rozdiel, napr. od Poľska, nepovažoval podporu zeleninárstva za prioritu. Slovenským pestovateľom sa za podmienok slabšej podpory na jednej strane a zvyšujúcich sa nárokoch spotrebiteľov a obchodníkov na strane druhej, pestovať zeleninu neopláca. Pre úspech je potrebné skĺbiť dva záujmy. Prvým je záujem spotrebiteľa o bezpečnú a kvalitnú zeleninu a druhým je záujem štátu na bezpečnosť potravín a možnosť ovplyvniť produkčnú schopnosť slovenských zeleninárov. Trh, podpora a regulácia musia ísť ruka v ruke. Netreba zabúdať ani na naše geografické podmienky a nástup klimatickej zmeny. Slovensko by malo pestovať také druhy zeleniny, pre ktoré má vhodné podmienky. To sú všetko faktory, ktoré ovplyvnili a ovplyvňujú súčasný stav slovenského zeleninárstva.

Má produkcia zeleniny na Slovensku zmysel?

Slovensko má v pestovaní zeleniny nevyužitý potenciál. Slovenskí pestovatelia a producenti však musia prejsť vnútornou transformáciou. Je potrebné určiť, ktoré druhy a odrody zeleniny má zmysel pestovať z hľadiska konkurencieschopnosti. Následne je potrebné porozumieť preferenciám spotrebiteľa, vytvoriť rovnocenné partnerstvá s obchodníkmi, využiť inovácie v oblasti nových technológií a v neposlednom rade vytvoriť lepšie podmienky na strane regulácie a podpôr. Priestor vidím aj v rozvoji spracovateľského priemyslu.

Ako z toho von

Zvýšený záujem o lokálne a kvalitné potraviny môže zlepšiť postavenie slovenských zeleninárov na trhu. V prvom rade je potrebné identifikovať druhy zeleniny, o ktoré majú spotrebitelia záujem. Následne je potrebné určiť, či pestovateľ má na uvedené druhy vhodné podmienky, čo môže byť príležitosť na diverzifikáciu, napríklad pre podniky s prevahou klasickej rastlinnej výroby. V zásade existujú dve cesty úspešného predaja slovenskej zeleniny.

Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *