Elektronické mýto by sa malo od januára budúceho roku zaviesť aj na cesty II. a III. triedy. Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Takýto krok navrhuje ministerstvo dopravy v zákone o výbere mýta, ktorý odobrila vláda na štvrtkovom rokovaní.
Ministerstvo chce zaviesť mýto s nulovou sadzbou na cesty II. a III. triedy, aby monitorovalo nákladné autá na týchto komunikáciách. "Pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," opísal rezort v návrhu.
Výnosy zo spoplatnenia ciest II. a III. triedy by mali byť následne viazané na výstavbu, správu a údržbu týchto ciest. Samotné náklady súvisiace so spoplatnením ciest nulovou sadzbou bude hradiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z vlastných zdrojov.
Po novom si tak budú musieť namontovať do áut mýtny prístroj, teda takzvanú palubnú jednotku, aj nákladné autá nad 3,5 tony, ktoré doteraz jazdili iba po takýchto nespoplatnených cestách. Budú musieť uzatvoriť zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, zložiť depozit za palubnú jednotku a namontovať ju. To im prinesie väčšiu administratívu aj náklady.
Zároveň sa majú zákonom od januára budúceho roku zvýšiť niektoré sadzby pokút za mýtne prehrešky a zaviesť sa má aj objektívna zodpovednosť za priestupky. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nielen vodič.
Čo sa týka výšky pokút, tá je v súčasnosti napríklad za jazdu po spoplatnenom úseku cesty bez platenia mýta vo výške 1300 eur a v blokovom konaní 700 eur. Po novom má byť vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur a v blokovom konaní vo výške stonásobku nedoplatku mýta, najviac 1500 eur. "Ak nie je možné určiť výšku nedoplatku mýta, uloží sa pokuta vo výške 1500 eur," doplnilo ministerstvo. (tasr)