12.11.2014 | 05:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na potvrdenie reálneho nárastu si treba počkať

Pri hodnoteniach reálnosti nárastu predaja domácich potravín na vnútornom trhu SR je potrebné zvoliť triezvu optiku. V reakcii na vyjadrenia predstaviteľov Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR o tom, že tento ukazovateľ sa v prvom polroku 2014 medziročne zlepšil o takmer 12 percentuálnych bodov (p. b.), to povedal predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Milan Semančík.

STARÁ ĽUBOVŇA. Prezident ZOCR SR Pavol Konštiak v utorok (11. 11.) na tlačovej konferencii v Bratislave, usporiadanej v rámci Európskeho dňa obchodu a 15. ročníka konferencie o obchode a marketingu Intraco Special, poukázal na posledné údaje Ministerstva hospodárstva SR, podľa ktorých mali slovenské výrobky na trhu v SR v 1. polroku 2013 podiel 51,7 %, ale za rovnaké obdobie tohto roku už 63,5-% podiel.

Podľa Semančíka môže síce tento údaj vychádzať zo sumarizácie hlásení, ktoré v súlade s platným zákonom o potravinách predkladajú obchodné reťazce s ročným obratom nad 10 miliónov eur Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR, ale napriek tomu nemusí celkom korešpondovať s realitou.

"Obchodné reťazce zahŕňajú do svojich hlásení predaj tovaru od slovenských dodávateľov, ktorí však nie sú vždy aj jeho výrobcovia," upozornil Semančík.

Vo viacerých segmentoch potravinárskej výroby podľa neho pôsobia tzv. prebaľovači, ktorí dovezené produkty na Slovensku prebalia a ďalej distribuujú do obchodnej siete ako slovenské.

Predajcovia však ich pôvod podľa Semančíka neskúmajú, a keďže im ho dodávajú subjekty podnikajúce na území Slovenska, považujú ho za domáci.

"Z nášho pohľadu je však slovenský výrobok taký, ktorý bol vyrobený v našej krajine a pochádza v prevažnej miere z domácich surovín, pokiaľ sa tu produkujú. A pri jeho predaji pravdepodobne k takému výraznému nárastu nedochádza, na čo poukazujú viacerí výrobcovia združení v našej komore," doplnil predseda SPPK.

Pochybnosti SPPK v tomto smere zvyšuje aj skutočnosť, že údaje o predajnosti niektorých potravín slovenského pôvodu, ktoré vzišli z hlásení obchodu, prevyšujú jej skutočnú domácu produkciu.

Napríklad podľa nich sa v obchodoch predalo až 85,8 % slovenskej hydiny, čo by pri 92-% trhovom podiele hodnotených obchodných subjektov znamenalo, že SR v nej bola v prvých šiestich mesiacoch tohto roka sebestačná takmer na 79 %. Realita je však asi o 10 p. b. nižšia, dokonca podľa niektorých prepočtov môže byť tento rozdiel ešte väčší.

Podľa SPPK však práve v sektore hydiny pôsobí veľa tzv. prebaľovačov, ktorí skresľujú hodnotenia reálneho predaja tovaru pochádzajúceho zo Slovenska.

"Podobné to môže byť aj v niektorých ďalších odboroch potravinárskej výroby. Preto sme požiadali MPRV SR o prehodnotenie metodiky nahlasovania a vyhodnocovania predaja slovenských potravín v obchodných reťazcoch," dodal predseda SPPK.

(tasr)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down