Celý profesionálny život som prežil v agropotravinárskom komplexe, takže v ňom mám veľa známych a priateľov. Nejeden z nich sa ma opýtal, čo ty vlastne v tej Potravinárskej komore Slovenska hľadáš? Pravdou je, že členmi našej Potravinárskej komory Slovenska sú aj nadnárodné potravinárske koncerny.
(môj názor)
Naivne som si myslel, že keď budem v jednej spoločnosti s nimi, niečo sa "utrie" aj mojej firme; myslel som tým nejakú spoluprácu v dodávkach či inú formu spolupráce. Po dlhých rokoch som ale musel priznať, že napriek osobnej snahe viacerých ich zástupcov k žiadnej spolupráci nedošlo. Totiž ani nemohlo dôjsť, nakoľko veľkosť ich firiem nebola kompatibilná so štruktúrami mojej firmy, ktorá je strednej kategórie.
Uvedomil som si, že Kolagrex určite nebude dodávateľom ovocných nátierok napríklad pre firmu Danone, hoci naše ovocné nátierky štandardne predávame v mnohých obchodných sieťach. Ak je teda takáto forma spolupráce neaktuálna, čo vlastne drží v jednej komore pokope naše malé firmy, niekoľko veľkých slovenských podnikov a nadnárodné spoločnosti?
Je faktom, že nadnárodné monopoly tu budú - či sa to nám, malým a stredným podnikom, páči alebo nie. My vieme a cítime, že tým, že sú našimi konkurentmi, vlastne nám ujedajú z nášho trhového koláča.
Ich tromfom, podobne ako v prípade obchodných reťazcov, je ich ekonomická sila. Túto dokážu zneužívať nielen vo vzťahoch s obchodnými reťazcami, ale aj vo vzťahoch s konkurenciou, ktorú reprezentujeme my, malé a stredné potravinárske firmy.
Naša komora je veľmi často akýmsi diskusným miestom, na ktorom sa konfrontujú zámery nadnárodných spoločností, a nás, slovenských firiem. Upresňujem, že sa nielen konfrontujú, ale existuje akási nepísaná dohoda, že v atmosfére vzájomného rešpektovania sa a úcty sa intenzívne hľadajú aj riešenia, akceptovateľné jednou i druhou stranou.
Aj ja som toho názoru, že v záujme nášho profesionálneho rozvoja, zberu a výmeny informácií a ďalších aktivít sú organizácie tohto typu celkom jednoznačne potrebné.
Pred dvomi rokmi na konferencii o budúcnosti potravinárstva Čiech a Slovenska v Brne odznela aj takáto prognóza: "Majitelia malých a stredných potravinárskych firiem, tešte sa, lebo ak budete chcieť do 4 - 5 rokov predať vašu firmu, utŕžite za ňu slušnú cenu, určite vyššiu, než za aké sa predávali v minulosti. Následne však už budú na trhu len veľké firmy, medzi ktorými budú dominovať strategické partnerstvá, a priestor pre vás, malých, bude až príliš obmedzený."
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny)